Recenze: Příběh služebnice - 1. řada

Recenze: Příběh služebnice - 1. řada | Fandíme seriálům
Hulu
Zobrazit dalších 14 obrázků
Jeden z nejdepresivnějších a nejatmosféričtějších seriálů posledních let, který byste neměli minout.

Streamovací služba Hulu byla až doteď na poli vlastních seriálů za outsidera a to i přesto, že vyprodukovala tituly jako kingovské 11.22.63, atmosférické The Path či průměrné Chance s bývalým Dr. Housem, Hughem Lauriem, v hlavní roli. Nyní však přišel ten správný obrat o 180 stupňů a se svou novinkou Příběh služebnice si Hulu kvalitativně vyšláplo na své streamovací konkurenty a dokazuje, že bychom tuto službu neměli brát na lehkou váhu.

Příběh služebnice je adaptací stejnojmenného klasického románu Margaret Atwood. Tato kniha byla adaptována jen jednou a to ve stejnojmenném filmu z roku 1990, o kterém jsem do uvedení seriálu neslyšel, tudíž nemůžu říct, na kolik se seriálová verze odlišuje. Avšak po zhlédnutí seriálu můžu říct, že seriál působí velmi nekonvenčně a pravděpodobně se nejedná o doslovnou adaptaci této knižní klasiky.

Vlastními slovy bych příběh seriálu nedokázal patřičně vystihnout, tak se před mými nadšenými dojmy, seznamte s oficiální českou synopsí od HBO Europe: „Příběh služebnice vypráví o životě v dystopickém Gileádu, totalitní společnosti na půdě někdejších Spojených států. Republika Gileád, která se potýká s ekologickými katastrofami a ztrátou lidské plodnosti, je ovládána zvráceným fundamentalistickým režimem, který militantně volá po "návratu k tradičním hodnotám". Jako jedna z mála žen, které jsou ještě plodné, je Offred tzv. služebnicí v rodině Velitele. Ženy z této kasty jsou nuceny k sexuálnímu otroctví v rámci posledního zoufalého pokusu znovu zalidnit svět. V této děsivé společnosti musí Offred obezřetně manévrovat mezi Veliteli, jejich krutými Manželkami, hospodyněmi Martami i ostatními Služebnicemi – z nichž všech kdokoli může být špiónem Gileádu – a to s jediným cílem: přežít a najít dceru, která jí byla odebrána.“

Největším kladem celého seriálu je přesné až bezchybné herecké obsazení. Herci v hlavních i vedlejších rolích podávají nevídané herecké výkony, kterým nejvíce kraluje hlavní protagonistka Offred v podání Elizabeth Moss. Ta zde podává svůj dosavadní životní výkon, i když už v seriálu Mad Men patřila k tomu nejlepšímu, co tento dobový kousel nabízel. Svými neuvěřitelnými výkony strhává i Yvonne Strahowski, která od svého účinkování v Dexterovi vzhledově i projevově dospěla, nebo bývalý Zamilovaný Shakespeare Joseph Fiennes, který se taktéž od své životní role proměnil k nepoznání a jeho Velitel je tím správně úlisným nesympatickým fanatikem se stále zřetelnou lidskou tváří. Skvělá je i, pro mě doposud neznámá, Samira Wiley (kterou samozřejmě dobře znají všichni fanoušci Orange is the New Black), která na malém prostoru podává brilantní emocionální výkon. Stejně tak dokáže zaujmout i neprávem zapadnutá Alexis Bledel, která od ztvárnění Rory v Gilmorových děvčatech nedostává tolik rolí, kolik by si zasloužila, a i proto tady její účast v podstatné vedlejší roli potěší nejenom fanoušky kultovního seriálu. Svou velmi povědomou rolí zaujala pro fanoušky Pozůstalých dobře známá Ann Dowd, která se pro takové vedoucí ženské typy zkrátka narodila.

Dalším obrovským pozitivem je špičkové filmové řemeslo od režie, přes kameru až po dechberoucí depresivní atmosféru dystopického Gileádu, kde postupný psychický rozklad každé, ať už hlavní či vedlejší, postavy působí neobyčejně realisticky. Hutná atmosféra seriálu by se takříkajíc dala krájet a i díky ní budete ochotní prominout po dramaticky nabitých prvních třech epizodách viditelné zpomalení tempa v polovině seriálu. Ale i když v této fázi seriál na poli vyprávění přešlapuje na místě, má to své opodstatnění ve větším vžití se do postavy Offred, která se vám s každým dílem víc a víc dostává pod kůži a ve finále vás emocionálně už naplno rozsápe. Scénář je krom hutného příběhu plný filozofování o dnešní době a postavení žen ve společnosti. Seriál tak nabízí mnoho témat k zamyšlení, která však podává neokázale až místy velmi upozaděně.

Kamera je taktéž na solidní úrovni a stejně jako spousta jiných televizních sérií i Příběh služebnice vydařeně stírá rozdíl mezi televizní/streamovací a filmovou produkcí. A i když nenabízí žádné akční momenty, tak bych i tak ty veskrze vizuálně opojné záběry chtěl vidět na velkém plátně. Už je to několik dní po zhlédnutí posledního dílu a já stále nemůžu najít nějaká podstatná negativa, která by rušila vytříbený seriálový zážitek. Několik vedlejších postav možná i přes přesný herecký projev slouží v širším dějovém kontextu jen jako nepodstatné figurky, ale na takovéto závěry je po první sezóně příliš brzy. Prvních osm hodin strávených s tímto seriálem zkrátka nenabízí vyloženě hluchá či scenáristicky nedomyšlená místa.

Příběh služebnice je vskutku hutný seriálový zážitek, který vás svou skličující atmosférou pohltí jako málokterý jiný dramatický seriál. Streamovací službě Hulu se podařilo vyplodit nezapomenutelný seriálový masterpiece a já jen doufám, že tuhle vysoko položenou kvalitativní laťku nepřeruší v již odklepnuté druhé řadě. Nicméně je jen málo momentálně běžících seriálů, kterým po první řadě věřím natolik, jako právě tomuto.

9/10