Recenze: Iron Fist

Recenze: Iron Fist | Fandíme seriálům
Marvel
Je poslední Defender opravdu tak špatný, jak tvrdily recenze?

Přesně za týden zveřejní Netflix The Defenders, vyvrcholení dosavadní marvelovské snahy na populární VOD službě. Při té příležitosti se ohlížíme za předchozím letošním Marvel-Netflix seriálem, abychom vás patřičně navnadili. Článek obsahuje spoilery.

Ze začátku si Marvel seriály na online video půjčovně Netflix vedly opravdu skvěle. Z první i druhé sezony Daredevila se staly masivní hity a Jessica Jones Daredevilův úspěch dokázala více než obstojně replikovat. První problémy začali pomalu přicházet na svět až u loňského Lukea Cage. Marvel se rozhodl zpočátku kritikům ukázat pouze první polovinu celé série a ta sklidila nadšené ovace. To se bohužel nedá říct o polovině druhé, u níž mnozí zaregistrovali nemalý úpadek kvality. Jako celek byl ale Luke Cage pro Marvel stále úspěchem, a tak se jeho horší recenze prostě přešly a všechna pozornost přeskočila na poslední postavu, kterou je potřeba před velkou týmovkou The Defenders představit, tedy na Iron Fista.

Seriál už od svých začátků čelil kontroverznímu castingu Finna Jonese do role postavy praktikující asijská bojová umění a obecně čerpající z asijské kultury. Jistě, v komiksech byl Iron Fist původně také běloch, ale zároveň šlo o zastaralou karikaturu bílého spasitele, který východní učení ovládne lépe než jeho učitelé a všem ukáže „správnou cestu“. Část komentátorů přitom doufala, že se seriál pokusí z těchto stereotypů vymanit. Finn Jones byl však jako problém označován i kvůli svým hereckým schopnostem. Recenze obecně pak byly hodně slabé, kritizovaly krom zmiňované kontroverze také dialogy, výstavbu zápletek, herecké výkony a tuctové akční scény, ve kterých měl mistr bojových umění teoreticky excelovat.Je ale seriál opravdu taková hrůza?

Dle mého názoru, určitě ne. Přestože je celá první série propletená mnoha problémy, seriál určitě není nekoukatelný, ani nijak výrazně otřesný, jen se prostě nevyrovná dosavadní kvalitě, na kterou jsme od Marvelu už tolik let zvyklí. Stále se ovšem jedná o dobrou zábavu, v níž jen nic nevystupuje jako opravdu skvělé či revoluční. Co tedy Iron Fista drží zpátky a co mu nejvíce zabraňuje v tom, aby dosáhl na kvalitu předešlých Marvel seriálů na Netflixu?

Osobně za největší chybu považuji slabě napsanou postavu hlavního hrdiny. Ať už se podíváme na jakýkoliv Marvel projekt, jak televizní, tak filmový, žádný z nich zatím neselhal v hlavním hrdinovi. I když všechny projekty mají své slabší chvilky, vždy se jim povedlo vytvářet ikonické postavy. A to i z původně druhořadých hrdinů, jako jsou Strážci Galaxie, Ant-Man nebo Doctor Strange. To se podle mě v případě Dannyho Randa příliš nepovedlo.

V prvních několika epizodách se scenáristé snaží Dannyho ukázat prakticky jako desetiletého kluka v těle dospěláka, který ovládá kung-fu. Tuhle cestu bych rád viděl rozvinutou, je nová, neotřelá a je zábavné sledovat Dannyho dětinskou naivitu. To ale naneštěstí nemá dlouhé trvání. V pozdějších epizodách se od tohoto aspektu upustí a středobodem Dannyho linie je pouze boj s organizací The Hand, ke kterému by asi kterýkoliv jiný hrdina přistupoval obdobně. Finn Jones dělá se scénářem, co může, a snaží se z něj vytěžit maximum, některé nedostatky to ale bohužel nespraví.

Postavě nepomáhá ani fakt, že seriál se stejnou měrou soustředí i na vedlejší hráče, kteří jsou přinejmenším stejně, ne-li více zajímaví, než Danny sám. O místo nejlepších postav celé sezony se pro mě bez debat dělí Ward Meachum (Tom Pelphrey) a Colleen Wing (Jessica Henwick). Warda po první epizodě absolutně nesnášíte, ale postupem času je o postavě odhaleno čím dál víc podrobností a s Wardem začnete mírně sympatizovat, až se tyto sympatie vyvinou přímo ve fandění. Musí vést mnohamilionovou společnost, jeho otec, který se skrývá před světem, ho už patnáct let tyranizuje, a když mu pod nohy ještě hází klacky návrat Dannyho Randa, mnoho z jeho hnusných komentářů a činů se hned dá sledovat z jiného pohledu. Tom Pelphrey je velice přesvědčivý ve všech místech, kudy scenáristé Warda protáhnou a jsem velice rád, že ho dost možná uvidíme znovu, buď přímo v The Defenders, nebo klidně až v další řadě Iron Fista.

Jessica Henwick roli kung-fu mistryně s tajemnou minulostí podává také výborně. Colleen Wing začíná prakticky opačně než Ward, působí jako jasný klaďas ve vztahu s Dannym, v pozdějších epizodách jste ale donuceni zpochybňovat její motivy a zjišťovat spolu s ní, na čí straně vlastně stojí. Wardova sestra Joy (Jessica Stroup) má své momenty, ale po většinu času pouze doplňuje ostatní postavy a rozvíjí jejich příběhy, místo toho aby sama vedla svůj vlastní. Poslední postava, která na mě udělala určitý dojem, je Dannyho přítel Davos (Sacha Dhawan). Jeho dynamika s Dannym byla zajímavá a je škoda, že se pořádně objevil jen ve dvou epizodách. Některé jeho emocionálnější momenty by mohly mít daleko větší váhu, pokud bychom s ním mohli strávit více času a lépe jej poznat.

6/10