Recenze: Iron Fist

Recenze: Iron Fist | Fandíme seriálům
Marvel
Je poslední Defender opravdu tak špatný, jak tvrdily recenze?

V čem Marvel filmy poměrně škobrtají, jsou hlavně jejich slabší záporáci, to se naštěstí zatím v Netflixu dařilo spravit. Kingpin i Kilgrave jsou oba pravděpodobně nejlepší, jaké nám Marvel zatím nabídl a Cottonmouth s Diamondbackem z Lukea Cage také nebyli vůbec špatní. Tím se dostáváme k další věci, v které Iron Fist mírně zaostává. První série totiž nemá jednoho hlavního záporáka. Představeno nám jich je hned několik, a i když většina z nich je fajn, chtělo by to někoho, kdo by posloužil jako jeden jediný ústřední záporák. Když se každých několik epizod záporáci prostřídají, žádný z nich nedostane dost prostoru se plně předvést.

Má nejoblíbenější antagonistka byla pravděpodobně Madame Gao (Wai Ching Ho), která nám i se svou organizací The Hand byla představena už v Daredevilovi. Herečka si roli evidentně nesmírně užívá a je zatraceně charismatická. I přes své babičkovské vzezření dokáže být zastrašující a fakt, že je postava stále zahalená tajemstvím, jí dodává jakýsi zvláštní šarm. Škoda, že se to samé nedá říci i o jejím služebníkovi. David Wenham v roli Wardova otce Harolda není vyloženě hrozný, na špatnou stranu postava ale definitivně přejde až v posledních dvou dílech, do té doby jsme jeho horší já mohli vidět jen v přítomnosti Warda a v několika málo dalších scénách. Wenham také v mnoha momentech až nepříjemně přehrává, což záporným postavám nikdy příliš nesvědčí. Třetí člověk, který hlavním hrdinům působí nepříjemnosti, je vůdce specifické části The Hand, Bakuto (Ramon Rodriguez). S ním se dostáváme ke stejné situaci, jako u Davose. Herec z role vytěžil maximum a postavu jako takovou jsem si rovněž užil a bavila mě, jen s ním prostě nestrávíme dostatek času, abychom ho mohli plně docenit.

Pojďme se ale podívat na věc, která by v televizním seriálu tak zaměřeném na bojovníky kung-fu měla nejvíce vynikat, a to jsou akční scény. I když absolutním vítězem je mezi marvelovskými Netflix seriály pro mě stále Daredevil, Iron Fist si jednoznačně přivlastňuje druhé místo.

V prvních několika epizodách jsem byl z bojování mírně rozpačitý, za to může pravděpodobně především nezkušenost Finna Jonese a jeho mírná nejistota při předvádění všemožných chvatů a výpadů, postupem času se však herec viditelně lepší, což má za následek prodlužování záběrů a zredukování počtu střihů, a to není nikdy na škodu.

Bohužel, jako u téměř všeho v Iron Fistovi, je tu i pár menších věci, které akčním scénám mírně podkopávají nohy. Střihač se totiž rozhodl několikrát využít tzv. split-screen, tedy rozdělení obrazovky do dvou různých záběrů najednou. Na rozdíl od většiny případů, kdy se tato technika používá k ukazování rozdílných situací, u Iron Fistova se takto ukazuje jeden jediný bojový výpad. Uprostřed běžně nastříhaných scén je to jako úder pěstí na oko a úplně vás na několik sekund dezorientuje. Rozdělení naštěstí nebylo využito mnohokrát.

Daleko vážnějším problémem je ale dle mého názoru jednoduše nedostatečný rozpočet. Podle zákulisních zpráv dostala televizní divize Marvelu na všech pět seriálů 200 milionů amerických dolarů, s věcmi ale zamíchal Daredevilův nečekaný úspěch a chválení druhé sezony. Na tu nedostali tvůrci žádné další peníze a musela tedy být vyprodukována z původního rozpočtu. Iron Fist tedy nejspíš nedostal tolik peněz, kolik měl a efekty se dostavily (nebo vlastně spíš nedostavily). Seriál neustále přichází s výmluvnými důvody, proč nemůže Danny svou „magickou“ pěst použít a když ho zrovna žádné zábrany netíží, prostě se rozhodne bojovat pouze za pomoci svých dovedností v bojových uměních. I přes tyto problémy jsou však akční scény stále solidní, po většinu času přehledné a dobře natočené.

Iron Fist je prakticky dokonalým příkladem slova dobrý. Protože přesně takový je po celou svou první sezonu, začne dobře, pokračuje dobře a skončí dobře. Nikdy se nad svůj standart nijak výrazně neposune a nikdy pod něj ani neklesne. Herci své role zvládají, postavy jsou dostatečně zajímavé na to, abyste s nimi chtěli absolvovat jejich dobrodružství, a akční scény jsou dobře zvládnuté a natočené. Iron Fistův největší problém je tedy opravdu to, že ničím speciálním nevyniká. Musíme doufat, že očekávaní The Defenders nám to zcela vynahradí.

Jak jste Iron Fista prožívali vy? Také si myslíte, že nebyl nijak špatný? Nebo pomalu začínáte v netflixovské Marvel seriály ztrácet důvěru?

6/10