Star Wars Povstalci: Zhodnocení první poloviny čtvrté série

Star Wars Povstalci: Zhodnocení první poloviny čtvrté série | Fandíme seriálům
K tomu shrnutí a recenze závěrečné epizody. Jak si poslední série doposud vedla?

Poslední epizoda tohoto roku ze seriálu Star Wars: Povstalci je za námi a vzhledem k tomu, jak byla předchozí epizoda vlažná, tak nám ta poslední minulý týden všechno vynahradila s plnou parádou. Nebylo zde už žádné zdržování a od první minuty se šlo hned tvrdě do akce. Celá vesmírná bitva na začátku epizody byla opravdu skvělá už jen kvůli tomu, že jsme poprvé viděli v akci X-Wingy, nejznámější stíhačky Povstalců z původní trilogie. Jediná věc, která možná zamrzí, je ta, že jsme se nedozvěděli, jak Povstalci k těmto stíhačkám vlastně přišli. U všech ostatních stíhaček z filmů nám totiž bylo představeno, jak se k nim Povstalci dostali. Je tedy škoda, že jsme se tuto informaci nedozvěděli zrovna u té nejznámější. Nicméně kdo ví, možná nám to ještě odhalí zpětně v nových epizodách v příštím roce.

Ale nyní zpátky k ději. Po skvěle zpracované vesmírné bitvě se vše přesunulo do atmosféry Lothalu, kde to pak Hera (Vanessa Marshall) a ostatní letci opravdu solidně schytali, což je mimochodem další plus. Už od první série se totiž neustále opakuje to, že Povstalci téměř vždycky zvítězí a Impérium je za hlupáky. Nyní Impérium konečně předvedlo svou skutečnou sílu a velkoadmirál Thrawn (Lars Mikkelsen) již naplno ukázal, že je skvělý stratég. Poté dostal svůj prostor Rukh (Warwick Davis), který měl za úkol dopadnout Heru, když havarovala spolu s ostatními letci. Rukh se nám poprvé představil dvě epizody zpátky a stejně jako posledně nám v této epizodě potvrdil, že je skvělou zápornou postavou, která se s ničím nemaže. Hera se sice s Rukhem napoprvé jakž takž vypořádala, nakonec ji ovšem Rukh dokázal porazit a naše hlavní postava tak skončila ve spárech Impéria.

Heře se celou dobu snažil pomoct Kanan (Freddie Prinze Jr.), který ovšem znovu narazil na tajemného vlka, přičemž ten Kanana v záchraně Hery, alespoň prozatím, zastavil. V nadcházejících událostech pak Kanan konečně pochopil, co po něm vlk chce a co musí udělat. Toto zjištění ovšem nebylo nijak odtajněno nám a my jako diváci tak v celé situaci stále tápeme a nemáme se čeho chytit. Může to sice znít jako negativum, bylo by fajn vědět alespoň něco, nicméně ono tajemno kolem vlků se pořád daří udržet velice dobře a my tak můžeme jenom doufat, že záhada kolem vlků bude tak zajímavá, jak se nám tvůrci doposud snaží naznačit. Celkově tak zatím poslední epizoda obstála opravdu slušně a je rozhodně jednou z nejlepších dosavadních epizod v sérii, ne-li nejlepší. Jak si ale první polovina čtvrté série vedla jako celek?

Čtvrtá a poslední série Povstalců se rozhodla na to opravdu dupnout, když nám téměř každý týden dávala dvě nové epizody hned za sebou. Většina těchto dvojepizod, s výjimkou těch se Saw Gerrerou, se nicméně držely toho, že první epizoda byla vždy nadprůměrná, ovšem ta druhá pak byla mnohem slabší. Těžko říct, zda právě to nebyl důvod pravidelného uvádění dvou epizod místo jedné, pak by totiž byl člověk možná ještě více kritický, než teď. Nicméně to jsou samozřejmě jen čiré spekulace. Na druhou stranu se ale v případě slabších epizod určitě nejednalo o nejslabší epizody v celém seriálu, navíc počet těch lepších epizod lehce převyšoval. A pokud pomineme kvality některých dílů a zaměříme se čistě na vývoj příběhu, tak ten byl také celkem zajímavý. V prvních čtyřech epizodách tvůrci dokončili některé rozjeté zápletky z minulé řady a poté se již snažili nabídnout jeden dlouhý příběh, který tedy ještě bude samozřejmě pokračovat v příštím roce. Je určitě fajn, že se tento souvislý příběh odehrává právě na Lothalu, odkud pochází Ezra a kde jsme v seriálu strávili nejvíce času. Zejména první sérii jsem sice trochu vyčítal, že jsme na Lothalu byli skoro pořád, a v následujících dvou sériích jsme se sem celkem často vraceli, nicméně právě to nám pomohlo si k této planetě vytvořit jakýsi vztah a nyní se do celé problematiky mnohem snáz zapojujeme, což je rozhodně plus. Pozitiv tu tedy rozhodně není málo, ovšem tak jako tak nelze samozřejmě přehlížet velmi kolísajcí kvalitu epizod.

Závěrem bych tedy řekl, že první polovina čtvrté série působí v součtu dobře, což je pro seriál jako takový sice fajn, ale pro poslední sérii tohoto seriálu je „dobře“ trošku málo. Nicméně, ještě bych rozhodně neházel flintu do žita už jen kvůli tomu, že nás čeká ještě sedm epizod, které můžou s celým vývojem a s hlavními postavami ještě pěkně zamávat. Jako druhý příslib naděje, který už bych ale bral s lehčí rezervou, je vyjádření Davea Filoniho, který v jednom z rozhovorů řekl, že poslední série je podle něj v celku nejlepší sérií. Důvod, proč bych to bral s rezervou, je ten, že Filoni nám zároveň sliboval již nulový výskyt výplňových epizod v poslední sérii, což minimálně jednou nebyla tak úplně pravda. Filoni by ovšem na druhou stranu své nadšení ohledně poslední série tolik nevyzdvihoval, kdybychom se neměli dočkat něčeho opravdu velkého. Příslib velkých věcí a nějakého posunu tu tedy skutečně je.

Tak jako tak je nicméně jasné, že aby se poslední série opravdu dostala na vysokou úroveň, musí do toho v posledních sedmi epizodách pořádně šlápnout. Přesně to, co poslední série potřebuje, je stoupat vzhůru, což jsem, bohužel, viděl v seriálu naposledy snad ve finále druhé série. Třetí série pak sice měla několik opravdu silných momentů a z hlediska příběhu se celé měřítko výrazně zvětšilo, nicméně i tak vysoce nastavená laťka lehce spadla, než aby nadále stoupala. A přestože si poslední série nevede zatím nijak špatně, opravdu výrazný vzestup zde také ještě nebyl pořádně vidět. Doposud si tedy čtvrtá série vedla dobře, aby bylo ale opravdu o co stát, a aby to byl zapamatováníhodný konec seriálu, musí zbylých sedm epizod šlápnout na plyn a nezastavit se.

Jak se vám líbily dosavadní epizody? A těšíte se na závěrečných sedm epizod? Dejte nám vědět v komentářích.