Úpadek českého dabingu: Režisér Červeného trpaslíka promluvil

Zobrazit dalších 11 obrázků
Na krizi v českém dabingu má každý jiný názor. Co režisér českého znění Červeného trpaslíka?

Již dlouho se v Česku hovoří o krizi českého dabingu. Mají za ní stát nedostatečné honoráře pro dabéry, které před lety vygradovaly ve vzpouru. Část herců se rozhodla nechat zastupovat agenturou, která pro ně měla vyjednávat lepší podmínky. Dostáhli však pouze toho, že je studia přestala obsazovat. Na toto téma jsme se podrobně pobavili s šéfem Herecké asociace Zdeňkem Hruškou (viž níže).

Rozhovor: Český dabing dále upadá, existují černé listiny
 

Na krizi jsme se na Trpasliconu zeptali i režiséra českého znění Červeného trpaslíka Janoše Vaculíka, který už dabing opustil: "Krizi si způsobili někteří herci sami, když si vytvořili uskupení, jež si stanovilo takové podmínky, že mi na hlavě vstávaly vlasy hrůzou. Pak se oba tábory pustily do sebe. Doplatili na to bohužel hlavně střední dabéři. Z dabingu se stala velká fabrika, navíc mizerně placená. Tak jsem se raději rozhodl odejít jinam," komentuje na rozdíl od jiných ne příliš černobíle Vaculík, který vidí chyby na obou stranách. 

Hovoří se nejen o špatných platových podmínkách, ale také o tom, že se dabing šije poslední roky horkou jehlou. Aby se ušetřil čas, nedbá se ani tak na kvalitu, jako spíš na kvantitu. Že už to není, co to bývalo, řekl i Zdeněk Dušek, hlas Krytona, který narazil na to, že dnes dabéři namlouvají své postavy odděleně: "Ze začátku (od roku 1999, pozn. red.) jsme tam byli 2 - 3, třeba i 4 najednou. Teď je tam smutno, když jsme tam každý sám. Dříve jsme to mnohem víc vnímali. Nejsou prachy." 

K dabingu se příliš nehlásí ani Kamil Halbich, seriálový Rimmer: "Já do party těch dabingových herců nepatřím a asi se tam ani nechci dostat. Jsem z 99% pouze dabér Rimmera."

Co si o tom myslíte? Mohou si za krizi dabingu herci sami? Fotky všech tří zmíněných dabingových osobnístí z Trpasliconu najdete v galerii. 

Galerie

Komentáře 2

nováček | 30.03.2018 18:19
No, vzpomínat na "zlatou" dobu 90. let, kdy dabovalo po hromadě několik herců, je s dnešní technologií jen taková nostalgie. S dnešní technologií je vyloučeno, aby dabovalo několik lidí dohromady právě proto, aby každý hlas měl samostatnou stopu k lepší úpravě, což tento dřívější postup vylučoval. Tento způsob by byl dneska náročnější, je proto vhodnější dabovat sólo, což někomu nemusí vyhovovat, ale taková je realita. No a komu to nevyhovuje, tak to dělat nemusí a může skončit. Ono ohlížet se na minulost jako na éru, kdy bylo všechno lepší je takové klišé. Ano, byl zde Filipovský a další osobnosti, ale zvuková kvalita také odpovídala možnostem doby. Dnes máme také významné persony a lepší technologii. To se také budou moct budoucí generace dívat na naši dobu jako na něco skvělého (a nejen v dabingu). To že by dabing byl v krizi je vždy otázka úhlu pohledu. Samozřejmě, že dabérům vadí hlavně platové podmínky, popřípadě další servis. Studia si ale také můžou stěžovat na zahraniční supervizi, šibeniční termíny a cenzurní podmínky, za kterých někdy musí tvořit kinodabingy. Ona technologie usnadnila výrobu, urychlila ji a právě to někomu může zavánět fabrikou. Za sebe říkám, že po technologické stránce dabing nikdy nebyl lepší (vždyť se dneska dabuje 7.1 a někdy i Atmos), po stránce hlasové se můžeme dohadovat, ale když se chce, tak všechno jde. Dabingová krize byla hodně hlavně bulvárně omílaná, takže se dabingový průmysl dostal do povědomí laické veřejnosti. No a ono z bulváru může člověk věřit tak desetině. Kvalita dabingu vždy bude záležet hlavně na studiu. Pokud vím, že zde jsou nějaká šmejdská studia, která dumpingují cenu nebo mi neposkytují dobré podmínky při dabingu, tak tam chodit nebudu. No ale pokud i přesto do takového studia půjdu, tak to je chyba a nemůžu si stěžovat. Toto je hlavně problém studií, které dělají dabingu pro satelity, kde výsledky bývají často vážně otřesné (např. Fargo). Ale klasické televize typu ČT nebo Prima, tam problémy většinou nejsou. Ono hlavní problém je množství tv stanic. v 90. letech zde byly 4 kanály, dnes jich je 20+, to potom přispívá k tomu fabrikování. Čím více kanálů, tím více nutného dabingu a čím více dabingu, tím je nutnější pracovat rychleji nebo založit nová studia. Stále ale platí, že je zde cca 13 hlavních seriozních studií - cca 3 kino studia, 4 dvd a bluray studií a 6 tv studií. O těch dalších lze pochybovat. S omezováním dabování by se dalo do určité míry. Rozhodně se nemusí dabovat Asylum srágory a další výplody, které se vysílají na Prima Cool. Na obranu dabingu, právě ten má u takových filmů větší hodnotu než samotný film. Ono ale televize něčím musí vyplnit díru v programu, že jo? Bohatě by přitom stačily titulky.

Související články

Šéfredaktorkou webu je Missandei, e-mail serialy@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail studio@koncal.com

© 2016 – 2018 FandimeSerialum.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest