Gotham: Recenze 4. série

Gotham: Recenze 4. série | Fandíme seriálům
Zhodnocení čtvrté série seriálu Gotham je tady. Jak si zatím poslední série vedla v porovnání s těmi předchozími?

Gotham skončil svou čtvrtou sérii a nyní se podíváme na to, jak to z mého pohledu vlastně celé dopadlo v porovnání s předchozími sériemi. Vezměme to tedy chronologicky. První série tohoto seriálu byla vcelku povedená, dokázala zaujmout, nicméně bylo znát, že si seriál ještě hledá svůj osobitý styl. Příchod druhé série pak nastavil laťku opravdu vysoko - seriál byl odvážnější, více propojoval s batmanovým univerzem a měl hodně co říct. Jediná výtka, kterou bych měl z hlediska příběhu, bylo ono oživování mrtvých postav, které sice pomohlo v pokračování skvělých příběhů, nicméně každý musí uznat, že oživování mrtvých je už trochu na hraně. Z druhé série mám v závěru ten pocit, že její první polovina byla mnohem silnější, než ta druhá, přestože druhá polovina byla také velmi povedená.

Zcela opačné pocity jsem pak měl ze třetí série, která měla trochu slabší první polovinu, nicméně v té druhé se do toho tvůrci opřeli naplno. Zejména druhá polovina třetí série zároveň přiblížila kladné a záporné postavy ještě více svým předlohám, a bylo znát, že si byl seriál sám sebou o trochu jistější. Abych to shrnul, neříkám, že některá polovina předchozích sérií byla slabá. Můj názor je čistě takový, že druhá série měla lepší první polovinu, a třetí série měla lepší zase druhou polovinu. S tímto rozpoložením jsem byl tedy velmi zvědav, jak dopadne čtvrtá série jako celek. Jak tedy dopadla?

Gotham: Jerome je pryč, přivítejte Jokera

Přestože jsem měl předchozí série takto rozdělené, seriál měl podle mě s každou sérií vzestupnou tendenci ve stylu vyprávění a v propojování s Batmanovým univerzem, který známe. A troufám si říct, že čtvrtá série se nejen v těchto, ale ve všech bodech dostala zatím úplně nejvýš. Přestože se mi seriál líbí už od začátku, tak snad poprvé mohu říct, že jsem si naplno užil celou sérii od začátku do konce. Zároveň si myslím, že i když seriál pomalu nacházel svůj osobitý styl již v první sérii, tak až nyní v něm dokázal pevně zakotvit, a najít v něm ten správný balanc. Jako příklad bych uvedl míru brutality v tomto seriálu. Brutalita se v Gothamu objevuje sem a tam celkem pravidelně, v minulých sériích se ale místy šlo až do žánru krvavého hororu (př. když si Fish v první sérii vyrvala vlastní oko, fujtajbl). Problém s takovouto mírou brutality byl ten, že v porovnání s tónem celého seriálu nebyl úplně soudržný- zkrátka bylo to trochu moc. Brutalitu tohoto typu jsme kromě první série viděli v menší míře i ve druhé a ve třetí sérii. Čtvrtá série si už ovšem v tomto ohledu našla svůj balanc a směr, který tónu seriálu přesně odpovídá, což tedy vidím také jako velké plus.

Slabá místa

Aby se ale pouze nechválilo, pojďme se podívat na některá slabší místa čtvrté série. Obsah vyprávění seriálu celkem narostl již v druhé sérii, což vede k tomu, že během pár dílů se toho semele opravdu hodně. Zároveň to ale vede k dvěma problémům. Ten první není tak velký, jde ale v zásadě o to, že scenáristé se někdy už celkem opakují, např. když Bullock (Donal Logue) odejde od policie a nám je jasné, že dříve nebo později se zase vrátí. Stejně tak je nám jasné, že když jde někdo po Brucovi (David Mazouz), bez problémů se dostane do jeho domu a Bruce unese atd. Z tohoto problému se ale tvůrcům ve většině případů podaří vyváznout tak, že zdánlivě povědomou dějovou linku následně stočí někam jinam, takže i když máte pocit, že jste to už jednou viděli, nějaký novější zvrat zanedlouho určitě přijde.

Druhý problém už je podle mě ale mnohem větší. Díky tomu, že se toho v seriálu odehrálo už celkem hodně a scenáristé nám chtějí pořád přinášet nečekané zvraty, tak se občas stává, že postavy se k sobě vzájemně chovají tak, jak by se k sobě vzhledem k předcházejícím událostem v dřívějších sériích chovat neměly. Jako příklad uvedu dějovou linku Lee (Morena Baccarin) a Hádankáře (Cory Michael Smith). Lee a Hádankář spolu začnou spolupracovat a posléze spolu navážou milostný vztah. Pokud se ale podíváme zpátky do druhé série, tak Hádankář se postaral o to, aby Gordon (Ben McKenzie), který byl ve vážném vztahu s Lee, šel do vězení. Lee tak přišla o svého přítele, se kterým navíc čekala dítě. Tento náhlý zvrat vzala Lee tak špatně, že o své dítě dokonce přišla. A za to všechno může Hádankář. Dává tedy smysl, že by se Lee dala dohromady s někým, kdo jí zničil její potenciálně šťastnou budoucnost? To asi těžko. Naštěstí ale jejich vztah přišel na řadu až v posledních několika dílech a neměl příliš dlouhého trvání. Nicméně, stalo se a vzhledem k souvisejícím událostem z minula se to rozhodně stát nemělo.

I přes zmíněná negativa zde ovšem zcela jasně převažují pozitiva. Gotham se zase o pořádný krok přiblížil své nám známé budoucnosti a je potřeba říct, že mu to nesmírně sluší. Čtvrtá série si držela své tempo v průběhu celé série a přinesla nám opravdu hodně skvělých zvratů a příběhových linek. Záporáci seriálu jsou zase blíž své komiksové předloze (plus konečně v seriálu máme i budoucího Jokera) a také Jim Gordon a Bruce Wayne jsou svým budoucím já blíž, než kdy dřív. Závěrečná scéna s těmito dvěma postavami nám pak krásně otevřela dveře pro poslední sérii, která jestli bude ve stoupající laťce seriálu pokračovat, tak se máme opravdu na co těšit.

Jak se vám líbila čtvrtá série? Je něco, co se vám na ní opravdu líbilo (nebo naopak nelíbilo) a nebylo to uvedeno v článku? Neváhejte své postřehy napsat do komentářů, kde můžeme společně čtvrtou sérii do detailů rozebrat. Na závěr přikládáme konečnou scénu čtvrté série.

8/10