Temný případ: Recenze 3. série

Temný případ: Recenze 3. série | Fandíme seriálům
3. série úspěšného seriálu je za námi a zanechala nás v rozpačitém rozpoložení.

Pozor, článek obsahuje spoilery!

Když se v první sérii tvůrci trefili do černého a přinesli na obrazovky fincherovsky mrazivou detektivku s dvěma zajímavými protagonisty, mysteriózním případem a všechno to zasadili do tíživé atmosféry americké Luisiany, málokdo doopravdy věřil, že by další případné série mohly dosáhnout stejné či podobné kvality. Nestalo se tak a druhá série kvalitou na tu první nedosáhla. Proto chápu rozhodnutí tvůrců vrátit se na jih, opět vsadit na dva hlavní detektivy a především na atmosféru.

Temný případ: TOP 10 zákulisních zajímavostí

Detektiv Wayne Hayse (Mahershala Ali), veterán z vietnamské války, je celých 35 let pronásledován jedním případem, který se se svým parťákem, detektivem Rolandem Westem (Stephen Dorff), snaží neúspěšně vyřešit. V roce 1980 vyvolá zmizení dvou dětí, dvanáctiletého chlapce a jeho desetileté sestry, vlnu strachu v arkansaském městečku West Fingers. S vyšetřováním pomáhá i Waynova žena Amelia (Carmen Ejogo), která o případu v průběhu 80. let píše knihu. Stárnoucí Wayne, který se potýká s častými výpadky krátkodobé paměti, v roce 2015 poskytuje své vzpomínky na roky 1980 a 1990 filmové producentce a ještě s přispěním dosud nikdy nepřečtené knihy jeho zesnulé manželky odkrývá další šokující odhalení, které jej možná mohou dovést až k pohřešující se Julii Purcell.

Ono vůbec popsat celou zápletku tak, aby dávala jasný smysl, je složité. Třetí řada totiž pracuje s tolika motivy a tématy, že normálně by se z toho jednomu zatočila hlava. Zde to ale naopak jen dokazuje důmyslnost, s jakou dokáže Nic Pizzolatto psát scénář. Děj je zde vyprávěn nechronologicky, přeskakování mezi třemi časovými osami je velice časté, ale pořád přehledné. Z toho důvodu bych za neoficiální hlavní dějovou linku považoval tu z roku 2015, ve které se starý Wayne vrací ve vzpomínkách k vyšetřování v 80. a 90. letech. Je to dějová linka nejkonzistentnější a řekl bych i nejlepší, protože nabízí ty nejemotivnější momenty a bezesporu ty nejlepší herecké výkony. Je zde ale něco, co v divácích možná mohlo vyvolat rozpaky.

Jak závěrečný díl řady napověděl, o samotný případ možná tak úplně nešlo. Alespoň ne přímo. Ano, celý seriál je řešen případ zmizelých dětí, ano, je nám ukázána nějaká práce na vyšetřování, ale přesto se na konci dostavil pocit neúplnosti, možná i nějakého ošizení ze strany scénáře. To je důvod, proč je záverečná epizoda tolik kontroverzní. Když se na jednotlivé díly podíváte zpětně, zjistíte, že větší důraz než na případ je dán na postavy a vykreslení jejich charakteru a příběhu. Je to důkaz toho, jak se každá série snaží být trochu jiná. Proto je třetí série především komorní drama o lidech a jejich životech, které navždy ovlivnil jeden případ, který je po osmi epizodách vyřešen vyprávěním jendookého černocha během pěti minut v podstatě jedním dechem.

O samotném příběhu by se dalo sáhodlouze polemizovat, poslední epizoda nabízí prostor pro mnohé teorie a konspirace. Podle mě byl konec vystavěný dobře. Zatímco detektivové Hayse a West žijí s tím, že Julie je mrtvá, ona ve skutečnosti někde poklidně žije. Kdyby Wayne nezapomněl, proč po šokujícím zjištění jel na adresu do Greenlandu, žijící Julie by byla dohnána svou minulostí a možná by nikdy neměla klid. Z toho důvodu považuji konec za převapivě velice uspokojivý. Ale pravděpodobně záleží na tom, jak to uchopí jednotliví diváci.

Pokud bychom se měli bavit o technickém zpracování, tak to opět nemá chybu. Pizzolatto je nejen skvělý scenárista, ale i výborný režisér a po boku Jeremyho Saulniera a Daniela Sackheima přinášejí na obrazovky perfektní atmosférickou podívanou, která je ještě umocněna nervydrásající hudbou Keefuse Ciancia. Ten si někdy vystačil pouze s několika tóny, které pomalu znějí v napjatých scénách a dávají divákovi najevo, že tady se něco děje.

Kdybych to měl stručně shrnout, dostali jsme technicky precizně zpracovanou a obsahově celkem odvážnou až kontroverzní sérii, které se sice stále té první nemůže rovnat, ale rozhodně si divák spraví chuť po zvláštní druhé. Připočtěte k tomu i excelentní herecké výkony (vyzdvihuji především výkon Scoota McNairyho, který svého zničeného otce předvedl skvěle) a máte další skvělý počin stanice HBO, který byste neměli vynechat.

A jaký máte na třetí řadu názor vy? Dejte nám vědět do komentářů.

8/10