Gotham: Velké finále zrodilo Batmana, aneb recenze 12. epizody 5. série

Gotham: Velké finále zrodilo Batmana, aneb recenze 12. epizody 5. série | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 14 obrázků
Dlouho očekávaný konec je tady. Jak dopadlo velké finále Batmanova prequelu? Článek obsahuje spoilery k epizodě.

Seriál Gotham dospěl ke svému závěru s poslední epizodou s názvem The Beginning. Úvod epizody byl stále ještě zasazen do přítomnosti, kde jsme viděli Bruce Wayna (David Mazouz), jak se vydává na blíže nespecifikované místo v Asii s tím, že ve čteném dopise Alfredovi (Sean Pertwee) slibuje svůj návrat. Zbytek epizody se již odehrával po desetiletém časovém skoku, tedy v nám známé komiksové budoucnosti. Gordon (Ben McKenzie) měl konečně svůj pověstný knír, který si ovšem zanedlouho zase oholil s tím, že zkoušel něco nového a moc to nefungovalo. Tvůrci tak udělali narážku na komiksovou předlohu poměrně vtipným způsobem. Ale zpátky k ději.

Po deseti letech se Bruce vrátil do Gothamu v rámci otevření nové budovy Wayne Enterprises. Tou dobou byl z vězení Blackgate po stejně dlouhém období propuštěn Tučňák (Robin Lord Taylor), který se toužil pomstít Gordonovi za to, že ho na deset let uvěznil. Mezitím byl z Arkhamu osvobozen Hádankář (Cory Michael Smith) v domění, že jej z blázince dostal právě Tučňák, který plánoval zničit budovu Wayne Enterprises. Při konfrontaci s Tučňákem ovšem Gordon zjistil, že Tučňák v tomto děsivém plánu prsty nemá. Ukázalo se, že za vším stál Jeremiah/Joker (Cameron Monaghan), který v Arkhamu svůj stav katatonie pouze předstíral a celou dobu vyčkával na návrat Bruce, aby mohl přinést do města Gotham pomstu a chaos. To byl ve zkratce nástin příběhu závěrečné epizody. Jak se tedy povedla?

Poslední epizoda seriálu byla příběhově skutečně obsáhlá a můžeme říct, že v drtivé většině odvedli tvůrci naprosto skvělou práci. Samotný Bruce se ve zbytku epizody neukázal, což byla jedna z variant, kterou jsme předvídali v minulém článku. Ač někteří nemusí souhlasit, tak neukazovat Bruce Wayna vůbec byl velice chytrý tah, protože jinak by muselo dojít buď k jeho přeobsazení, nebo bychom se dočkali zestaření Bruce pomocí speciálních efektů, což by nemuselo působit věrohodně. Tato přítomnost a zároveň nepřítomnost Bruce Wayna zároveň přinesla správnou dávku tajemna, která byla doprovázena tím, že jsme jej viděli už pouze jako Batmana, který nám byl postupně ukazován v průběhu epizody, abychom na něj pak dostali pořádný náhled ve finální scéně. Samotný obličej Davida Mazouze zasazený pod masku zároveň působil poměrně přesvědčivě.

Velké plusy padají i na ostatní postavy. Vše, co se s nimi ještě mělo do konce seriálu stát, se stalo. Řeč je především o rozhovoru mezi Brucem a Selinou/Catwoman, kterou v tomto desetiročním skoku naprosto parádně ztvárnila Lili Simmons. Do svých nových podob skvěle zapadli i Tučňák, Hádankář a mile překvapil i Joker, který nakonec vypadal mnohem lépe, než jsem z dosavadních záběrů z trailerů předpokládal. Stále sice nejsem přesvedčený o tom, že jeho vlasy ve stylu Gluma byly zrovna ten nejlepší nápad, nicméně obličej jako takový se povedl. Zároveň bylo fajn vidět malou Barbaru Lee (Jeté Laurence), ze které se v budoucnu stane Batgirl.

Samotný závěr pak působil krásně otevřeně. Tučňák a Hádankář utekli, ale před Batmanem mají celkem nahnáno, načež musí vymyslet, co dál. Rozhovor Bruce se Selinou byl dobře provedený, plný emocí a zdaleka nebyl poslední. Následná scéna s Gordonem, Bullockem (Donal Logue), Alfredem a Batmanem také velice potěšila. Je víceméně jasné, že Gordonovi v závěru došlo, kdo ve skutečnosti tajemný ochránce Gothamu je, nicméně nechal si to pro sebe a když Bullockovi odpověděl, že ten tajemný muž je „přítel“, muselo to chytit za srdce každého správného fanouška tohoto univerza. Se záběrem na Batmana v celé jeho kráse pak dospěl seriál směle ke svému konci.

Má epizoda nějaká negativa? Pár drobných by se určitě našlo. Faktem je, že epizoda byla velmi uspěchaná. Bylo toho zkrátka hodně, co se ještě muselo stát, přičemž vecpat celý tento obsah do 40 minut se může jevit jako téměř nemožný úkol. Tvůrcům se naštěstí povedlo vše správně ukočírovat, nicméně je pravda, že kdyby byla epizoda buď delší, nebo kdyby šlo o epizody dvě, tak by to výsledku určitě jen prospělo.

Za další nevýhodu můžeme označit fakt, že se ve své finální podobě ukázali jen ti záporáci, kteří dostali větší prostor v poslední sérii. Nebyli nám tak zdaleka ukázáni všichni, což sice není až takový problém, vzhledem k tomu, že postavy jako Hádankář, Tučňák a Jeremiah se víceméně stali ústředními záporáky seriálu, nicméně alespoň nějaké krátké pomrknutí na všechny ostatní záporáky zde mohlo být. Tento problém pak ještě více prozkoumám v samostatné recenzi na pátou sérii.

Pomineme-li ovšem tyto dva neduhy, tak se tvůrcům podařilo vše, s čím v epizodě přišli, uhrát na výbornou. Příběh byl i přes svou zrychlenost správně podchycený a zajímavý. Vidět všechny kladné a záporné postavy v jejich nových podobách také stálo za to. Rovněž bylo velmi dobře provedeno provázání s Batmanem, přičemž samotný závěr pak musel vykouzlit úsměv na rtech každému fanouškovi Gothamu. Výsledkem je tedy parádní zakončení skvělého komiksového seriálu, přičemž jedna věc nyní zůstává naprosto jasná. Chceme pokračování s Batmanem!!

9/10