Recenze: Star Wars: Resistance 1. série

Recenze: Star Wars: Resistance 1. série | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 15 obrázků
Dokáže se nejnovější animovaný seriál z předaleké galaxie vyrovnat svým předchůdcům, nebo se to tentokrát úplně nepovedlo?

První série animovaného seriálu Star Wars: Resistance (Odboj) se již dobrala ke svému konci. Pojďme si ji tedy v této recenzi nějak zhodnotit a říct, zda je seriál kvalitní zábavou pro fanoušky Star Wars, nebo zda naopak zaostává. Co se týká fanouškovské podpory, ta nebyla nijak valná již s první várkou trailerů. Negativní komentáře padaly především na animační provedení a cílené zaměření na nejmladší diváckou skupinu.

Z hlediska animace musím říct, že ta se v závěru jeví překvapivě jako ten nejmenší problém. Je sice pravda, že může na někoho působit jako krok zpátky, nicméně po pár epizodách se na ni dá zvyknout a upřímně dokážu pochopit, že se toto ztvárnění může zároveň někomu líbit. Opravdové problémy jsou tedy spíše jinde a není jich bohužel málo. Zároveň přinášejí otázku, zda měl seriál kromě merchandisingu nějaký pádný důvod ke svému vzniku.

Již několikrát jsem zde ve svých minirecenzích poukazoval na skutečnost, že se jedná o seriál především pro děti, a tak by se neměl hodnotit čistě z pohledu dospělých. Zároveň jsem ale také uváděl, že i když je to především pro děti, neznamená to, že by se měly nad vším přivírat oči. Velmi často, obzvlášť na začátku série, byli totiž humor, chování postav a příběh natolik mimo, že to upřímně nemohla být kvalitní zábava ani pro děti. Kor když vše porovnáme s konkurencí z dob současných i minulých. Často jsem měl zároveň pocit, že seriál s těmito zvláštními přehmaty výrazně podceňuje inteligenci samotných dětí (viz 12. epizoda zde).

Star Wars: Kompletní přehled všech 6 seriálů z předaleké galaxie

Naproti tomu George Lucas dělal kdysi s Klonovými válkami pravý opak. Věděl totiž, že dětský divák se nesmí podceňovat a díky tomuto přístupu jsou Star Wars: Klonové války dodnes oblíbené všemi generacemi fanoušků. Seriál Star Wars: Povstalci se pak snažil o trochu více přiblížit mladším divákům, nicméně pořád se mu dařilo přilákat a zabavit všechny generace. Star Wars: Resistance se naproti tomu rozhodl zaměřit pouze na jednu část Star Wars fanoušků, což nejen že není nejlepší volba, ale zároveň se jim ani toto zaměření nedaří prodat tak, aby se dalo označit za jasný úspěch.

Onen problém se zaměřením a zvláštním typem humoru se také odráží na většině hlavních postav, především pak na hlavním protagonistovi Kazudovi (Christopher Sean). Kazuda se jakožto špion Odboje vydává na stanici Colossus za mechanika, aby zde špehoval činnosti Prvního řádu. Jakožto mechanik ale nemá žádné zkušenosti, a tak na něj pořád něco padá, vždycky se mu něco nepovede apod. Vzhledem k tomu, že není mechanikem, bych tomu ještě rozuměl. Tyto „nehody“ se ale stávají Kazudovi úplně všude a co je horší, není zde téměř žádný vývoj této postavy. Kazuda je tak po většinu série nešika a chová se jako ustrašená baba. Nějaká změna přišla až v posledních pár epizodách, nicméně to už bylo na pořádný vývoj celkem pozdě.

Ještě hůř na tom byl Kazudův parťák Neeku (Josh Brener), který během krátké chvíle ukázal, že je bez přehánění nejhloupější postavou z celých Star Wars a podobně nevalně na tom byla i postava mechaničky Tam (Suzie McGrath), jak se ukázalo s dalšími epizodami. Dobré je zmínit, že se v seriálu také objevují postavy z filmů jako Poe Dameron (Oscar Isaac), kapitánka Phasma (Gwendoline Christie) a generálka Leia Organa (Carolyn Hennesy), nicméně jejich výskyt je velmi limitovaný a v podstatě jsou zde jenom proto, aby seriál nějak propojili s novou filmovou trilogií.

Naštěstí je zde ale také několik postav, které seriál v podstatě zachraňují. Na straně Prvního řádu je velitel Pyre, který je se svou zlatavou zbrojí velmi dobrým protivníkem pro naše hlavní postavy. Subjektivně mě pak potěšilo to, že hlas této postavě propůjčil Liam McIntyre, seriálový Spartakus. Na straně klaďasů zde byl Yeager (Scott Lawrence), který kdysi bojoval s Povstalci proti Impériu, a i když už nechce být součástí žádných válek, stane se postupně Kazudovým velkým pomocníkem. Mezi klaďasy a záporáky pak stojí admirál Doza (Jason Hightower), který kdysi sloužil Impériu a nyní dohlíží na stanici Colossus. Kromě toho také vyjednává s Prvním řádem.

Všechny tyto tři postavy jsou dobře napsané a mají zajímavý příběh. Jediný problém je, že jsou pouze vedlejšími postavami a nedostávají tolik prostoru, kolik by si zasloužily. Zkuste si představit, jak by to vypadalo, kdyby byly tyto postavy více upřednostněny, nebo kdyby se dokonce staly jedněmi z hlavních postav. Seriál by se tak stal stravitelnějším a bezpochyby lepším.

Dalším pozitivem je prostředí stanice Colossus, které je spolu s tamnějšími závody něčím novým, co je současně celkem zajímavé. Zároveň to ale přináší jisté negativum. Seriál se na této stanici odehrává téměř celou dobu a nedá se říct, že by celkový příběh nějak výrazně souvisel s Odbojem. Ten se zde objevuje pouze okrajově a v podstatě se o něm nedozvíme vůbec nic. Název Star Wars: Resistance je tak v tomto ohledu trochu mimo a spíše by mu seděl jako podtitul název zmíněné stanice. Jak bych tedy celkově zhodnotil první sérii?

Nad finálním hodnocením jsem velmi dlouho váhal. Je toho totiž bohužel hodně, co se nepovedlo nebo nějakým způsobem nefungovalo. Hlavní postavy jsou spíše groteskní a nemají téměř žádný vývoj, ve výsledku tak za moc nestojí. Podobně je na tom i příběh, který se samotným Odbojem nijak zvlášť nesouvisí a většina epizod tento příběh zároveň nijak výrazně neposouvá. Obzvlášť první várka epizod z minulého roku nestála za moc a upřímně mají jediné štěstí, že jsem v té době ještě nedával epizodám číselné hodnocení. Kromě pár slušných epizod uprostřed a v závěru zde tedy máme v podstatě jen dvě pravidelná pozitiva, kterými jsou některé vedlejší postavy a prozkoumávání stanice Colossus. To je ale ve výsledku poměrně málo.

Popravdě tak nemůžu říct, že bych seriál komukoli doporučil, což je dost problém. Zároveň ale nemůžu říct, že by to byl jednostranný průšvih, sem tam se objeví nějaká zajímavá postava nebo nějaký inovátorský přínos. Vzhledem k tomuto balancování někde uprostřed by mě tedy moje hodnocení zavedlo k číslu 5 z 10, což si bohužel myslím, že kvalitě první série z objektivního pohledu také odpovídá. Pokud ale patříte k mladším divákům, je velká šance, že si seriál i tak užijete o trochu více, v tom případě by bylo vaše hodnocení pravděpodobně o kousek lepší. Tak jako tak má ale ohlášená druhá série hodně co zlepšovat.

5/10