Andor: Nové Star Wars jsou tady a recenze jsou skvělé

Andor: Nové Star Wars jsou tady a recenze jsou skvělé | Fandíme seriálům
Lucasfilm
Zobrazit dalších 51 obrázků
Vše, co potřebujete vědět o novém seriálu ze světa Hvězdných válek na jednom místě. Tvůrci hovoří o tom, co pro nás připravili.

V posledních týdnech se to hemží v televizi fantasy, když si nadvládu nad éterem rozdělily Rod draka a Pán prstenů: Prsteny moci. Teď se mezi meče a magii vklíní také vesmírné lodě a laserové pistole. Je tu další seriál ze světa Star Wars, nazvaný Andor, po svém ústředním představiteli, jehož známe ze snímku Rogue One: Star Wars Story.

Jak asi víte, Cassian Andor (Diego Luna) v Rogue One zemřel, dává tedy smysl, že je seriál pro starší film prequelem. Na začátku nového příběhu je ústřední protagonista úplně jiný člověk. Zajímá se pouze o vlastní prospěch a rozhodně nijak netouží riskovat svůj život v boji proti Impériu. Seriál Andor nám ukáže, jak se z něj stane bojovník za svobodu. Po seznámení s Andorovým dětstvím se děj odehrává v rozmezí pěti let před Rogue One, kdy se postupně dozvíme, jak se Cassian seznámil s jednotlivými členy odboje, nebo jak potkal robota K-2SO (Alan Tudyk). Ačkoliv tuhle dějovou linku zřejmě můžeme čekat až ve druhé řadě.

Dvě řady budou mít celkem 24 epizod a závěrečná scéna posledního dílu vyústí přímo k prvním scénám Rogue One. Celé závěrečné tři epizody se odehrávají jen pět dní před tím, než příběh celovečerního filmu začne. Seriál, ve kterém Impérium utahuje škrtící smyčku kolem celé Galaxie, připravil Tony Gilroy, muž, který byl před lety povolaný k tomu, aby na poslední chvíli Rogue One výrazně přepsal, přetočil a přestříhal.

Gilroy přiznává, že v té době ho Star Wars příliš nezajímaly, prostě přijal zakázku a nabídl svoje zkušenosti s vyprávěním příběhů (napsal Ďáblova advokáta, Michaela Claytona nebo Bourneovu sérii). Něco jej ale zřejmě zaujalo, protože se ke značce rozhodl vrátit. Nicméně zdůrazňuje, že chtěl točit seriál tak, aby zaujal fanoušky i lidi, kteří jsou Hvězdnými válkami zcela nepolíbení. Gilroy zároveň před natáčením trval na tom, že se chce za každou cenu vyhýbat nadbíhání skalním fandům (jaké známe z předchozích Star Wars seriálů) a zkrátka chtěl vyprávět svůj příběh. Od Lucasfilmu prý dostal naprosto bezprecedentní svobodu.

Pro Gilroye je klíčový důraz na přirozenost. Chtěl vyprávět příběh z pohledu obyčejných lidí, zaměřit se na maličkosti a vyhýbat se samoúčelné bombastičnosti. Aby bylo vyprávění co nejhmatatelnější, nenatáčelo se s pomocí technologie virtuálních prostředí StageCraft, jakou používají ostatní Star Wars seriály, ale klasicky postaru, v reálně postavených kulisách. Pro potřeby filmařů tak vzniklo celé menší mimozemské město, nebo se štáb trmácel nebezpečnou cestou k vrcholkům hor ve Velké Británii.

Hned 21. září budou na Disney+ zveřejněny tři epizody naráz, což má své opodstatnění, protože seriál má pozvolné tempo vyprávění, úvodní dva díly slouží do značné míry jako prolog a teprve třetí epizoda nabízí větší množství explozivní akce, tedy něco, co zaujme i ten typ diváků, co neocení důmyslné dialogy, vykreslování postav a společenské situace.

Zámořští kritici už měli možnost Andora zrecenzovat a seriál prozatím sklízí nadšené známky. 87% recenzí na agregátoru Rotten Tomatoes je kladných a průměrná známka je 9 z 10. K takhle dobrému skóre se zatím přiblížila mezi seriály pouze druhá řada Mandaloriana a celovečerní snímky Síla se probouzí a Poslední z Jediů (pokud se budeme bavit pouze éře Star Wars za za časů Disneyho = za posledních sedm let).

Recenzenti píší, že i když předalekou Galaxii stále poznáme, od dosavadních seriálů se novinka zásadně liší. Opravdu naprosto kašle na jakékoliv úlitby skalním fanouškům a jde vlastní cestou. Daleko víc než předchozí Star Wars seriály novinka připomíná prestižní dramata, jaká běžně točí třeba HBO. Seriál je inteligentní, komplexní, skvěle napsaný, hodně špinavý, dospělý a zaměřuje se na uvěřitelné postavy a střízlivý styl vyprávění. Postavy jsou morálně ambivalentní, Tony Gilroy má co říct a reflektuje v Andorovi události skutečného světa. Všechno je na první pohled výpravně zpracované, herci hrají skvěle a máme se těšit na opravdové rozšíření světa Star Wars.

Zní to všechno skvěle, tak snad se seriál opravdu povedl tak, jak recenzenti píší. Pokud se vám Andor zalíbí, máte se na co těšit, protože po dvanácti epizodách první série přijde ještě druhá série s dalšími dvanácti díly. Ty se začnou natáčet už letos v listopadu, a pokud vše půjde podle plánu, nejspíš budou k vidění v roce 2024. Níže si můžete pustit dvě nejnovější upoutávky a mrknout dolů do galerie na zveřejněné fotky.

Andor je seriálový prequel pro Rogue One: Star Wars Story, kde se jako hlavní hrdina vrací povstalecký špion Cassian Andor (Diego Luna). Seriál se má odehrávat pět let před Rogue One, kdy se povstalecké hnutí teprve formovalo. Genevieve O'Reilly se vrací jako Mon Mothma, Forest Whitaker jako Saw Gerrera. Nově je doplňují Stellan Skarsgård, Adria Arjona, Fiona Shaw, Denise Gough, Kyle Soller nebo Robert Emms. Showrunnery seriálu jsou Tony Gilroy (jeden ze scenáristů Rogue One) a Stephen Schiff. Hlavním režisérem je Toby Haynes. Premiéra na Disney+ je stanovena na 21. září.

Podklady a foto: Lucasfilm / Disney+