Recenze: Stranger Things 3 - Větší měřítko pomohlo i ublížilo

Recenze: Stranger Things 3 - Větší měřítko pomohlo i ublížilo | Fandíme seriálům
Zobrazit další 4 obrázky
Dokázal hororový hit od Netflixu ospravedlnit další pokračování?

Svět hororového sci-fi seriálu Stranger Things jsme naposledy opouštěli před necelými dvěma lety. 2. řada byla po nesmírném úspěchu jedničky velice očekávaná, zároveň se ale často objevovaly obavy, zda je vůbec možné na originál pořádně navázat a jestli by nebylo lepší začít od začátku s novým příběhem. Hlavní tvůrčí duo bratrů Dufferových ale nakonec dokázalo většinu skeptiků obrátit na svou stranu a dodat další napínavé dobrodružství s bandou dětských hrdinů. To sice nenabídlo mnoho nového z dějového hlediska a nedokázalo zcela zachytit kouzlo 1. série, i přesto ale jednoznačně stálo za to si u něj devět hodinek posedět. Hlavní konflikt mezi dimenzí Upside Down a naším světem byl ale na konci dvojky zdánlivě vyřešen, v nynější řadě tedy museli tvůrci prokázat, že seriál dokáže nabídnout i něco víc než jen nostalgický výlet do popkultury 80. let a variace podobné zápletky pořád dokola. S čím tedy přišli tentokrát?

I když mezi premiérami jednotlivých řad uběhl více jak rok a půl času, 3. řada nás vrací do děje osm měsíců po událostech dvojky. Brána do dimenze Upside Down byla úspěšně uzavřena společně s celou Hawkins Lab a občané malého městečka mohou opět žít v klidu. Eleven (Millie Bobby Brown) nepřetržitě randí s Mikem (Finn Wolfhard) k nepřílišnému nadšení jejího adoptivního otce Jima Hoppera (David Harbour), který sám zápolí se svými city ohledně Joyce Byers (Winona Ryder). Podobně to vře i mezi Lucasem (Caleb McLaughlin) a Max (Sadie Sink), což zase brnká na nervy Dustinovi (Gaten Matarazzo) s Willem (Noah Schnapp). Ostatní se taktéž přenesli přes trauma prvních dvou řad a našli si práci. Nancy (Natalia Dyer) a Jonathan (Charlie Heaton) se snaží prorazit u místních novin, zatímco Steve (Joe Keery) prodává zmrzlinu s čerstvě představenou spolupracovnicí Robin (Maya Hawke) v nově otevřeném obchodním centru Starcourt Mall. Po sbírce prapodivných incidentů si ale postavy opět začínají uvědomovat, že hrozba z Upside Down ještě možná není zcela zažehnaná.

Více o ději prozradit nehodlám, takže pojďme k tomu, jak se 3. řada povedla. Všude možně jsme před premiérou slýchali, že trojka je dost možná ze všech nejlepší. S tímto tvrzením bych ale byl schopný souhlasit pouze z jednoho hlediska. Technickým zpracováním si může 3. série oba dva své předchůdce bez okolků strčit do kapsy. Co se týče příběhu a struktury vyprávění, tam bych ji v žebříčku bohužel zasadil až na poslední příčku.

1. řada seriál představila předně jako mysteriózní detektivku, která sice už od počátku obsahovala nadpřirozené elementy, ale začínali jsme jen s několika náznaky a drtivou většinu informací o tom, co se vlastně děje, jsme rozplétali společně s postavami. Téměř nic jsme se nedozvěděli, dokud informaci poprvé neodhalili i hrdinové a sledování seriálu bylo tím pádem velmi odměňující.

3. sezona se snaží na tradici navazovat a hlavní zápletku prezentuje jako tajemství. Nepovedlo se jí to ale ani zdaleka tak dobře. Jednotlivá odhalení jsou totiž rozmístěna tak, že jsme neustále o několik kroků před postavami a pouze čekáme, až nás doženou. Tím pádem není sbírání odpovědí ani zdaleka tak uspokojivé, protože než je hrdinové objeví, my už o nich dávno víme. Samotná záhada navíc není nikterak zajímavá, a když tvůrci konečně odhalí, co přesně se děje, zůstal jsem akorát s pocitem: „A to je všechno?“. Způsob dávkování informací zkrátka drží 3. sérii Stranger Things oproti jejím předchůdcům zpátky

Další potíž vidím v práci s některými postavami. 1. řadu psali bratři Dufferovi tak, aby každá postava zapadala do aktuálního dění a na budoucnost příliš nemysleli. Tím pádem byli všichni potřební a nikdo nepůsobil jako páté kolo u vozu. Posledně už ale bylo malinko znát, že z velkého ansámblu se prostě nenašla nezbytná role pro každého z původního obsazení a tentokrát tomu není jinak.

Asi nejvíc nadbytečný je tentokrát Lucas. Postava je už od 1. řady ze základní klučičí čtveřice pravděpodobně nejméně zajímavá, avšak minule ji tvůrci alespoň zapojili do milostného trojúhelníku s Max a Dustinem. Jak jistě víte, Lucas tohle zápolení vyhrál a ve 3. sérii jeho vztah s Max na chvíli vidíme. Společných scén má ale pár minimum. Ve většině případů postava existuje jen proto, aby měli Mike s Willem na koho mluvit. Ještě hůř pak dopadl Jonathan Byers, který pouze přicmrndává za Nancy a nechává ji hnát jejich část seriálu dopředu bez vlastního přičinění.

7/10