Recenze: Swamp Thing je zajímavá komiksovka s nezaslouženým koncem

Recenze: Swamp Thing je zajímavá komiksovka s nezaslouženým koncem | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 11 obrázků
Další zajímavá komiksovka skončila dříve, než vlastně začala. I za tu chvilku však nabídla uspokojivý výsledek.

Na poli komiksových seriálů už delší dobu přeci jen o kousek vede DC Comics nad Marvelem. Potvrdil to i loňským spuštěním služby DC Universe a vypuštěním seriálů jako Titans či Doom Patrol, k nimž letos v květnu přibyl hororově laděný Swamp Thing. Projekt lákal na jméno Jamese Wana, osvědčeného hororového režiséra a producenta, a také na neotřelý koncept hororové komiksovky. Produkce najala celkem zkušené (nejen seriálové herce) v čele s Willem Pattonem či Kevinem Durandem. Bohužel už během natáčení poskytly seriál určitě tvůrčí potíže, které se nabalovaly. Nejprve byla první série zkrácena z původních třinácti na deset dílů, a ještě před odvysíláním hotových dílů byl seriál dokonce úplně zrušen. Alespoň, že jsme se na obrazovkách dočkali všech dokončených dílů. Jak nakonec dopadly?

Příběh sleduje doktorku Abby Arcane (Crystal Reed), která se vrací do svého rodného města Houma v Louisianě, a zkoumá epidemii, jež zde vypukla kvůli smrtícímu viru, který vznikl v místních mokřadech. Spřátelí se s vědcem Alecem Hollandem (Andy Bean), ten však brzo tragicky zemře. Doktorka poté začne prozkoumávat a objevovat tajemství bažin a zjistí, že Holland vůbec nemusí být mrtvý.

Na rovinu můžeme říct, že Swamp Thing stejně jako další seriály od DC Universe nabízí určitou porci originality. Dost mu k tomu také pomáhá to, že postava dosud v hrané formě nebyla pořádně zpracována, a tak mohla show příjemně překvapit. Z pohledu hororového potenciálu je předloha naprosto ideální - odlehlé a záhadné bažiny, nelítostní záporáci a ústřední postava, která není absolutně žádným jasným hrdinou, ale existencí sama o sobě pochybující. A také proto působí atmosféra a celkově pojetí komiksu velmi dobře a věrohodně. Některé výjevy vás jako diváka dosti znepokojí, a jakmile se postavy začnou pohybovat v místních mokřadech, nejste si nikdy jistí jejich osudem.

Strach o postavy tak slušně přiživuje příběh, nicméně je škoda, že těch postav je tu prostě moc. Více se soustředit jen na několik z nich by bylo lepší. Tvůrci se snaží vykreslit jednotlivé postavy co nejlépe, a jejich chování co nejvíce opodstatnit. Seriál je totiž více než o Swamp Thingovi či nadpřirozených úkazech o lidských postavách, a jejich boji v nehostinných podmínkách města Marais. Máme tu bohatého chlebodárce, který jde za svými obchody přes mrtvoly, jeho ženu trpící depresemi ze ztráty dcery, nebojácnou novinářku odhodlanou odhalit jeho špinavé kšefty, či zkorumpovanou šerifku hájící zájmy jak svojí rodiny, tak svého bohatého milence. A všechny tyto postavy fungují v příběhu víc než slušně, bohužel se mezi ně musí rozložit veškerá stopáž omezená, a to jsme zdaleka nevyjmenovali všechny.

Ústřední linka mezi hlavními postavami Alecem Hollandem a Abby Arcane je tak od nějakého třetího dílu dost upozaděná, a její rozuzlení trvá zbytečně dlouho. Alespoň že tvůrci nevsadili na klasický romantický konec, kdy se do sebe zamilují dvě nesourodé bytosti. Místo toho jejich vztah budují postupně a povětšinou na přátelské rovině. O to víc pak působí věrohodně. Není to však hlavní tahák seriálu.

A tím není ani vizuální stránka seriálu. Atmosféra sice působí velmi dobře, bažiny vypadají také zajímavě, ovšem pouze na začátku. Čím více se do bažin v rámci příběhu vracíme, tím méně mají co nabídnout. Nejsou tu žádné zajímavé spoty či mystická místa, což je škoda. Neustále se mluví o tom, že v bažinách sídlí temná síla, tu však nikdy pořádně nevidíme. Že je obecně vizuál hodně tmavý, je tak nějak jasné, občas to však v akci dělá neplechu. Ani té akce ale není moc.

Další potíží jsou vizuální efekty, které jsou přinejlepším "seriálové". Což je ohromná škoda, škoda, jelikož v seriálu vidíme také dost praktických efektů a kostýmů, které jsou docela povedené. Jakmile však bažina „ožije“, je strašně vidět, že peníze prostě chyběly. Po stránce zážitků chybí také větší množství zajímavých úmrtí, které byste od takovéhle látky čekali.

Jak jsem již zmínil, v seriálu je velká řada postav, a i když se scénáři daří jejich čas na obrazovce vyměřit stejně, stále tu přebývá pocit, že méně je více. Casting je však slušný. Máme tu veterány jako Will Patton (Armaggedon) či Kevin Durand (The Strain). Ve vedlejší roli pak potěší známá tvář Iana Zieringa (Sharknado), a neokoukané hlavní postavy v podání Crystal Reed a Andyho Beana působí přirozeně a fajn. Málokteré postavy však dojdou skutečného konce, a jejich příběhy slušného rozuzlení. Kvůli produkčním problémům byla totiž série o tři díly zkrácena, a je to na ní zdát. Např. linka Dr. Woodrua (Durandova postava) skončila právě v okamžiku, ve kterém měla začít jeho rivalita se Swamp Thingem z komiksů. Je to velká škoda a seriálu tento nešťastný konec na dobrých ohlasech nepřidal.

Swamp Thing je tak poměrně originální komiksovka s premisou, která ještě k vidění na obrazovkách nebyla. O něco víc než mysteriózní horor však funguje jako drama mezi lidmi, kteří sledují svoje zájmy bez ohledu na ostatní, a snaží se přežít v nehostinných podmínkách louisianských bažin. Vizuál není špatný, avšak většina digitálních efektů působí uměle, naopak praktické efekty jsou na slušné úrovni. Postavy jsou zajímavé, jejich příběhy však povětšinou nešikovně ukončí již zmíněné zkrácení série o tři díly. I když se snažili tvůrci sérii v rámci možností slušně ukončit, konec je zkrátka nešikovně ustřižený. Pokud se vám líbily dosavadní seriály od DC Universe (Titans, Doom Patrol), pak i Swamp Thinga byste měli vyzkoušet. Minimálně jako odpočinek od komiksových telenovel ze stanice CW poslouží slušně.

7/10