Hra o trůny: Dračí kámen - rozbor epizody

Hra o trůny: Dračí kámen - rozbor epizody | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 29 obrázků
Konečně jsme se dočkali dlouho očekávaného návratu Hry o trůny na televizní obrazovky. Stálo čekání za to?

Po více než roční pauze jsme se v pondělí dočkali premiéry první epizody sedmé řady Hry o trůny (Game of Thrones) jménem Dračí kámen (Dragonstone). Ta se vyjma úvodní scény nesla překvapivě v poměrně klidném duchu a spíš fungovala jako představení rozložení sil v blížící se válce o Železný trůn. I tak však přinesla vedle zimy také řadu zajímavých momentů stojící za ohlédnutím.

Novou řadu otevřela scéna dokonání pomsty za Rudou svatbu otrávením mužských členů rodu Freyů Aryou Stark (Maisie Williams). Málokdo asi předpokládal, že po loňském zabití Waldera Freye (David Bradley) a jeho dvou synů se ještě dočkáme nějaké navazující pomsty ke zbytku rodiny Freyů. Těžko si ale představit lepší úvod nové řady.

Co však po odvysílání rozproudilo internetové debaty bylo cameo zpěváka Eda Sheerana, který si zahrál jednoho z Lannisterských vojáků, jež Arya potkala na cestě z Dvojčat do Králova přístaviště. Někteří jeho obsazení kritizují  a nazývají chybou, hlavně kvůli zbytečně moc pozornosti, kterou na sebe Sheeran ve scéně strhává. Reálně to tak hrozné není. Je pravda, že jeho cameo bylo úplně zbytečné, ničemu ale ani neuškodilo. Na druhou stranu je škoda, že se místo zbytku scény všude řeší právě ono.

Mnohem zajímavější je totiž samotné setkání, kdy Arya pochopí, že být vojákem v armádě Lannisterů automaticky neznamená být špatným člověkem a zasloužit si zemřít. I diváci Lannistery doteď brali spíše jako tu pomyslnou špatnou stranu (alespoň co se týče konfliktu proti Starkům) a jejich vojáky znali jako vrahy a násilníky. Tato scéna ale dokazuje pravý opak. Vzpomněl jsem si při ní na slova Jory Mormonta, kdy ve čtvrté řadě řekl něco ve smyslu, že je lákavé vidět své nepřátele jako zlo, ale dobro i zlo se nachází na obou stranách každého konfliktu, což se na tuto situaci perfektně hodí.

Vedle morálního hlediska nám tito vojáci ukázali ještě jednu věc – špatnou situaci Lannisterské armády za kterou může nedostatek jídla a chatrná morálka. To je mimo jiné jeden problém, na který naráží Jaime (Nikolaj Coster-Waldau) při svém rozhovoru se Cersei (Lena Headey). Největší zásoby obilovin má rod Tyrellů, který už ale stojí v konfliktu na straně proti Lannisterům. Ne nutně však i jejich vazalové, které by se tak Cersei mohla v budoucnu pokusit získat na svou stranu.

Její největší naděje na vyvážení sil je ale Euron Greyjoy (Pilou Asbæk), který do Králová přístaviště připlul ve velkém stylu a s nabídkou spojenectví a sňatku. To však Cersei odmítla s odůvodněním Euronovy nespolehlivosti, i když to byla spíš výmluva jak se vyhnout nechtěnému sňatku. Otázkou tak je, jaký dárek Euron Cersei obstará. Nabízí se vítězství v bitvě proti některému z jejích nepřátel či rukojmí, například někdo z kruhu spojenců Daenerys Targaryen (Emilia Clarke).

Té jsme se v první epizodě příliš nedočkali a v pár minutách jen sledovali její návrat do Západozemí, přesněji do Dračího kamene, pevnosti na ostrově blízko Králova přístavišti. Do příštího pondělí se tak můžeme akorát dohadovat, jestli vezme útokem přímo hlavní město nebo se rozhodne pro odlišnou strategii.

Na sever od Zdi jsme dostali krátký pohled na armádu Nemrtvých, obohacenou o děsivě vypadající oživlé obry. Dále jsme viděli setkání Edda (Ben Crompton) s Branem Starkem (Isaac Hempstead-Wright) a Meerou Reed (Ellie Kendrick). Na Zimohradě mezitím připravuje Jon Snow (Kit Harington) obranu Severu, přičemž došlo k rozporu mezi ním a Sansou Stark (Sophie Turner). Toho se hned pokusil využít Malíček (Aidan Gillen), narazil však na nezájem Sansy. Otázkou tak je, jestli budou Jon a Sansa i nadále spolu schopní dojít nějaké domluvy, nebo ji Malíček zvládne přetáhnout na svou stranu a celou situaci tak ještě víc zkomplikuje.

Jon mimo jiné shání všude kde se dá dračí sklo. O faktu, že se jeho velké zásoby nacházejí na Dračím kameni (kde se shodou okolností zrovna vylodila Daenerys), by ho měla brzy informovat zpráva od Sama (John Bradley), který shání informace v Citadele. Respektive se o to snaží, avšak tamější vzdělanci příliš vážně hrozbu Bílých chodců neberou a Sama zaměstnávají těmi nejpodřadnějšími pracemi. Sestřih vyprazdňování nočníků a různých dalších aktivit osobně beru za jednu z nejvíce nechutných věcí, která jsem v celém seriálu viděl (což je docela ironické, když vezmeme v potaz nejrůznější vraždy a ještě brutálnější věci, které jsme v něm viděli). Největším překvapením celé epizidy ale pro mě byl Jorah Mormont (Iain Glen), který je v Citadele zamčený v jakési karanténě s šedým lupusem rozšířeným minimálně už po celé ruce.

V neposlední řadě jsme dostali scény s hláškujícím Ohařem (Rory McCann) a zbytkem Bratrstva bez praporců. K překvapení všech jsme se s nimi vrátili do domu, v kterém bydlel otec s dcerou, které Clegane okradl, když ještě putoval s Aryou. Na celé situaci bylo zřejmé, jak moc se jeho postava změnila. Dříve by ho jen stěží zajímaly dopady jeho činů. Oproti tomu nyní nejdříve ani nechtěl čelit tomu, co způsobil a následně se to alespoň snaží (svým vlastním způsobem) odčinit.

Jak tedy dopadl návrat Hry o trůny? První epizoda fungovala skvěle jako úvod do současné situace v Západozemí a došlo v ní k jasnému rozestavění figurek na pomyslné šachovnici. Po více než ročním čekaní by člověk čekal možná trochu více zvratů a někdo tak mohl být zklamaný klidnějším průběhem. Pevně však věřím, že nadcházející díly už budou zase mnohem akčnější a zvratů v nich bude víc než dost. Nyní nám nezbývá nic jiného, než čekat do příštího pondělí, kdy vyjde druhá epizoda sedmé série, nesoucí název Stormborn. Tady je upoutávka: