Recenze: Vader: Epizoda I: Střípky minulosti

Recenze: Vader: Epizoda I: Střípky minulosti | Fandíme seriálům
Jak si vedla úvodní epizoda fanouškovského projektu?

První epizoda vysokorozpočtové fan-made série o Darthu Vaderovi s podtitulem Shards of the Past (Střípky minulosti) je již nějakou dobu online. Pokud jste ji ještě neviděli, můžete si ji přehrát níže pod článkem. Je každopádně potřeba zmínit, že tato recenze obsahuje spoilery!

Na základě příspěvků, které nám youtuber Star Wars Theory, hlavní tvůrce celého projektu, dával na sociální sítě, bylo zcela zřejmé, že nyní půjde o něco víc než o pouhý fanouškovský počin, kterých je na internetu celkem hodně. Poměrně velká očekávání, která jsem na základě toho měl, ovšem nijak nezabránila tomu, že jsem byl při sledování výsledného projektu permanentně u vytržení. A z dojmů ostatních lidí na sociálních sítích je vidět, že jsou na tom všichni velmi podobně. Nedivím se. Takový nářez totiž mohl čekat snad jen málokdo.

Již úplný začátek, který nás okamžitě vrhne do akce, je totiž naprosto dechberoucí. V tom okamžiku si zároveň člověk pokládá dvě otázky najednou - zaprvé, jak to, že to vypadá tak dobře, a za druhé, jak je možné, že se děje to, co se děje? Asi nikdo totiž neočekával, že epizoda začne tím, jak Vader porcuje klonové vojáky a bojuje se samotným císařem na život a na smrt.

Po delší době se dozvíme, že se to všechno odehrává pouze ve Vaderově hlavě, přičemž tato část byla pro vývoj a vnímání celé epizody zcela zásadní, jelikož víme, čím přesně si Vader prochází. Tohoto Vaderova rozpoložení pak velmi obratně využívá Císař, který jej posílá zničit Jedie, jehož útočištěm se cíleně stala Naboo, rodná planeta Padmé. Vader tak v závěru dostane příležitost se se svou minulostí vypořádat a stát se tím Darthem Vaderem, kterého všichni známe.

Zcela největší předností první epizody je jednoznačně to, jak moc nám dává nahlédnout do Vaderova psychického rozpoložení, což je něco, co mohli fanoušci vidět naposledy ve filmové Epizodě VI z roku 1983. I když jsme v pozdějších prequelech, zejména tedy v Epizodě III, byli svědky toho, jak se z Anakina stal obávaný sithský lord, tak jsme nikdy neviděli, jak se Vader s událostmi z Epizody III vyrovnával, což se všem osobám zapojeným do tohoto projektu podařilo znázornit naprosto fantasticky.

Stejně tak funguje i všechno ostatní. Herci, stejně jako jejich dabéři (Jesse Gomez jako Vader a Bradley Klein jako císař), podávají skvělé výkony. Parádně funguje i hudba od Jacoba A. Cadmuse a nesmíme samozřejmě zapomenout na neuvěřitelně kvalitní vizuální stránku. Je sice pravda, že nějaký ten rozdíl od skutečné hollywoodské produkce tam vidět je, zároveň je ale znát, že se jí tvůrci tohoto projektu přiblížili tak, jak nejvíce to šlo.

Vše, co se tedy mělo povést, se rozhodně povedlo. Je ale první část naprosto dokonalá a bez jediné chybičky? Pokud se v tom chcete opravdu hodně hrabat, tak ne, bez chybiček úplně není. Trošku menším detailem je záverečná scéna s císařem, kdy v posledních dvou záběrech stojí pokaždé v jiné části místnosti. To se nicméně dá vysvětlit potřebou urychlit vyprávění. Poněkud větší detail se pak týká planety Naboo, kdy Vader přiletí na přistávací plošinu nedaleko velké budovy. V této části totiž můžeme vidět, že je venku noc. Když se ovšem dostaneme do interiérů budovy, můžeme skrze okna vidět denní světlo.

Jak ale říkám, to jsou jen detaily, které by se neměly brát extra vážně. Neznám totiž film či seriál, ve kterém by se nějaká nelogičnost tohoto rázu neobjevila. Podstatné je, že hlavním úkolem bylo přinést uspokojivý příběh s co možná nejlepším možným zpracováním. A přesně to se všem, kteří se na tomto projektu podíleli, povedlo. Co se tedy týká hodnocení, dal bych první epizodě 9 z 10, jelikož podle mě nejen splnila, ale v mnoha ohledech dokonce předčila očekávání, a zároveň zde s tímto hodnocením nechávám ještě malý prostor pro nadcházející epizody, které mohou být stejně dobré, nebo dokonce ještě lepší.

A jak vidíte vy první epizodu této série? Dejte nám vědět v komentářích.

9/10