Zkáza Dejvického divadla: PŘEDPREMIÉROVÁ recenze z kinomaratonu

Zkáza Dejvického divadla: PŘEDPREMIÉROVÁ recenze z kinomaratonu | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 34 obrázků
Krobot opět zasahuje na bránice diváků a jde mu to ještě lépe než u Dabing Street. Pozor, BEZ SPOILERŮ!

Pokud jste si mysleli, že po fenomenálním seriálu MOST! si stanice ČT dá na chvíli od komediálních novinek pauzu, tak jste byli na omylu. Pondělní večery totiž budou patřit od 4.3. vtipem sršící Zkáze Dejvického divadla pod režijním vedením Miroslava Krobota. Využili jsme šanci vidět všech šest dílů v kině, a tak vám s předstihem přinášíme plnohodnotnou recenzi.

MOST!: Recenze

Zkáza Dejvického divadla nejde divákovi tak naproti jako právě zmiňovaný nahláškovaný MOST!. Nejlépe se dá seriál připodobnit k loňskému Dabing Street, který publikum u obrazovek svým specifickým humorem velmi polarizoval. Miroslav Krobot je zkrátka svůj a pokud jste viděli jeho celovečerní snímky Díra u Hanušovic a Kvarteto, tak budete alespoň z části vědět, co na vás v osobité seriálové novince čeká.

Rovnou musím konstatovat, že je seriál mnohem konzistentnější než Dabing Street. Každá ze šesti epizod nabízí extrémně vtipné momenty, u kterých se celý kinosál řezal smíchy. Jako kdyby se Miroslav KrobotDabing Street poučil a to, co mě na jeho minulém seriálovém projektu místy mrzelo, zde dokázal vypiloval takřka k dokonalosti. Rozhodně se nenechte odradit upoutávkami, které zahalily stanici ČT. Ukázky tentokrát skutečně klamou tělem. Seriál je mnohonásobně vtipnější, méně divný a divácky přívětivější, než jak se z nich zdá.

Seriál se pevně drží jednoduché ústřední linky. Dejvické divadlo nedostalo od státu grant, a tak nové vedení v čele s Martinem Myšičkou vymýšlí šílené způsoby, jak vydělat peníze a zachránit divadlo před krachem. Hlavní devízou seriálu je originální koncepce toho, že všichni zúčastnění hrají sami sebe. Herci tak ztvárňují svá paralelní já a v divácích neustále vyvolávají otázku, na kolik jsou jejich předobrazy podobné realitě. Kromě herců je seriál plný jejich známých a skutečných zaměstnanců Dejvického divadla, kteří stejně jako herci ztvárňují sebe sama.

Také díky tomu, že se seriál natáčel v reálných prostorech, působí Zkáza Dejvického divadla autenticky. Krobotovi se daří z této koncepce těžit mnoho vtipných scén a alespoň pro mě bylo sledování mých oblíbených herců v čele s Ivanem Trojanem, Hynkem Čermákem, Jaroslavem Pleslem a Marthou Issovou osvěžující a oceňuji, jak si všichni dokázali udělat ze sebe legraci v takové umírněné míře, že nikdo nepůsobí jako pouhá karikatura.

Herecké výkony jsou zde na prvotřídní úrovni. Stejně jako jsem vychvaloval casting u MOSTu!, tak i zde musím složit hercům velikou poklonu. Tuplem za zapojení neherců a schopnosti vykonstruovat Dejvické divadlo včetně zaměstnanců do realistické podoby. Bohužel to, že Zkáza Dejvického divadla dává na odiv takový zástup herců, znamená, že někteří mají velmi vedlejší role a ve všech šesti epizodách jsou velmi upozadění. Těšil jsme se primárně na Miroslava Krobota a Václava Neužila. První jmenovaný v polovině dílů téměř není a druhý hraje druhé až třetí housle. Na druhou stranu mě mile překvapilo, kolik prostoru dostal například Hynek Čermák, Jaroslav Plesl anebo Ivan Trojan.

Stejně jako MOST!, ani Zkáza Dejvického divadla nenabízí žádné experimentování se střihem, nevšední záběry kamery či vysoustružený hudební doprovod. Krobot se s kameramanem Janem Šustrem (Jan Palach) vyhnuli experimentování a soustředili se především na štiplavé dialogy a komediální scény v často omšelých stísněných prostorách zákulisí divadla. I přes to, že seriál působí televizně, tak na velkém plátně nevypadal vůbec špatně. Jednoduše se jedná o řemeslný průměr ČT, který neurazí. Obzvlášť když to nejdůležitější na seriálu je nápaditý scénář, který se duu scenáristů (Ondřej Hübl a Miroslav Krobot) nerozpadl pod rukama.

Dlouho jsem uvažoval, jestli bych více doporučil právě recenzovaný titul nebo veleúspěšný MOST!. Výsledných 8/10 je u mě pro oba tituly shodných, avšak oba komediální seriály by se snad od sebe v daném žánru ani nemohly lišit více. Zkáza Dejvického divadla nenabízí širší sociální přesah a ani tolik prvoplánových hlášek, které by parafrázovali i štamgasti v hospodě, ale zároveň hýří sofistikovanějším humorem a pohledem do zákulisí skutečného divadla a toho, jací herci (možná) ve skutečnosti jsou. Oba seriály jsou skvělé a já jsem vážně nečekal, že se ČT podaří za sebou naservírovat dva svérázné komediální seriály, které si s chutí někdy pustím znovu.

V galerii si můžete prohlédnout promo fotografie ve vysokém rozlišení.

Zdroje fotogalerie: ČT ePress

8/10