Recenze: Hra o trůny 8: Poslední epizodou si seriál nadělal nepřátele na všech frontách

Recenze: Hra o trůny 8: Poslední epizodou si seriál nadělal nepřátele na všech frontách | Fandíme seriálům
Minulá epizoda možná šokovala, ale aspoň ještě existovala naděje, že "příště to bude lepší". Tentokrát žádné příště není.

Jonův finální krok působil nevyhnutelně, ale chyběly v něm jakékoliv emoce. Nebo abych se vyjádřil přesněji: Situace ve mně žádné emoce nevyvolala. V tu chvíli už to byl prostě jen předvídatelný moment, který bylo třeba odklidit z cesty. Pak pro změnu přišel zatraceně nepředvídatelný moment. To, že Daenerys zemřela, zjevně zaznamenal její drak Drogon. Nevíme jak, ale prostě to vycítil, přiletěl, Jona nechal na pokoji, chvíli pálil do vzduchu, roztavil trůn na kaši (jako by věděl, že za smrt jeho „mámy“ může), sebral mrtvou Daenerys a odletěl.

Nic z toho taktéž nemá prakticky žádnou interní logiku a můžeme jen odtušit, že autoři zkrátka chtěli za každou cenu docílit určitých momentů a už prostě příliš neřešili, zda k těm momentům míří nějak smysluplně. Prostě chtěli mít moment, kdy se Daenerys s lačnýma očima dotkne Železného trůnu. Chtěli mít moment, kdy se trůn před našima očima dramaticky rozteče. I když by v „reálu“ nejspíš prostě skončil pod troskami nebo se roztekl bez fanfár už při pálení města. Chtěli draka odstranit ze hry, aby nezasahoval do závěrečného rozhodování.

Pak ale řetězec událostí, kde se seriál soustředil na výsledek, aniž by řešil, zda se k němu dospělo smysluplným způsobem, pokračoval dál. Máme věřit tomu, že v nastalé situaci Jon ani Tyrion nebyli popraveni, i když jsme ještě před chviličkou viděli, jak Neposkvrnění popravují ve velkém a díl před tím, jak Dothraki chaoticky s rozkoší vraždí vše, co jim přijde pod ruku. Máme věřit tomu, že divocí Dothraki následně několik týdnů, nebo snad měsíců čekali na to, až místní páni rozhodnou o jejich osudu.

A pane, to vám bylo rozhodování. Zástupci sedmi království se sešli, aby jim vězněný zrádce usvědčený z neskonale chybného úsudku ještě v řetězech nadiktoval, jak to mají do budoucna dělat. Z jakého titulu se porady o budoucnosti země účastnili vazalové Brienne a Davos? Čert ví. Každopádně politické řešení situace asi leckomu vyrazilo dech. Novým králem je Bran. Z logiky příběhu jako celku dává smysl, že se vlády ujímá někdo má největší předpoklady k tomu, že k ní bude přistupovat bez emocí. Na druhou stranu Bran už hezkých pár sezon nepůsobí zrovna dojmem, že by jej naprosto cokoliv zajímalo, natož celé království.

Starkům pak spadlo do klína úplně všechno, když si navíc vymínili samostatnost severu. Okamžitě se nabízí otázka, proč ne ostatní, když oni? Daenerys je mrtvá, proč by Yaru na vzdálených ostrovech mělo zajímat, co se děje na zbídačené pevnině? Proč nechce být sám Dorn? A naopak: Když je teď králem Westerosu Stark, proč seveřané tak nutně potřebují, aby jim další Stark kraloval víc lokálně?