Recenze: Dracula

Recenze: Dracula | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 26 obrázků
Třídílná minisérie sází hlavně na charismatické obsazení.

Když bylo oznámeno, že dvojice Steven Moffat a Mark Gatiss natočí novou verzi příběhu o krvalačném hraběti Drákulovi, vyvolalo to velké nadšení a očekávání. A není divu, tohle tvůrčí duo stojí za kultovním seriálem Sherlock

Premiéra třídílné minisérie nazvané jednoduše Dracula je za námi (dostupná je na česká mutaci Netflixu s titulky i dabingem) a dobrou zprávou je, že jde o svéráznou podívanou, která nezklame. Tedy nezklame ty, kteří touží po seriálu vystavěném především na charismatických postavách. Pokud stojíte o podívanou, ve které hlavně stříká krev a je plná lekaček, tak to zkuste o dům dál.

Pilíři seriálu jsou hlavně a především dvě postavy a to samozřejmě hrabě Drákula v podání Claese Banga a Agatha/Zoe Van Helsing, kterou ztvárnila Dolly Wells. Vrcholem každého dílu jsou dialogy, které v sobě skrývají snahu snahu obou postav mít svým způsobem nad tím druhým navrch, ale také jsou často vtipné a plné sarkastických a chytrých poznámek.

Dá se říct, že mezi Agathou a Drákulou jde o jakousi šachovou partii (ostatně i ty v seriálu spolu hrají), kdy má jeden hráč sice k dispozici extrémní fyzickou sílu a nesmrtelnost, ale druhý zase disponuje hromadou znalostí a bystrostí.

Obě postavy jsou skvělé, Drákula v podání Claese je charismatický, často roztomile ironický, jeho hlášky jsou stejně ostré jako jeho špičáky, ale upřímně řečeno, ještě zábavnější postavou je sestra Agatha, u které platí klasické pořekadlo: "Co slovo, to perla."

Její poznámky, poznatky a neustálá zvědavost jsou prostě a jednoduše "k sežrání" a těžko si představit, že si tuhle postavu někdo hned od prvních minut nezamiluje.

Krve dost, ale nejde tu jen o ni

Upoutávky sice naznačovaly, že půjde o hororovou podívanou plnou krve, ale to bylo malinko přehnané. Je tu několik výrazně brutálních scén, pár lekaček a mrazivých okamžiků, ale pokud čekáte poctivý horor, tak asi budete zklamáni. Skoro bych se nebál označit seriál za drama s prvky hororu, rozhodně ne za standardní horor.

Osobně to ale nevnímám jako zápor, vlastně naopak, pokud by šlo jen o krvavá jatka, asi bych to považoval za zklamání. Oceňuji to, že to tvůrci nabídli pár hororových prvků, ale jejich účelem je dotvořit atmosféru, nejsou alfou a omegou seriálu.

Další bod mají filmaři za to, že každá ze tří epizod se od sebe výrazně liší. Zatímco první strávíme hlavně na Drákulově hradě a pracuje se s premisou "podivné místo a jeho ještě podivnější obyvatel," druhý díl je zasazen na loď, na které cestuje partička rozdílných postav, kdy začnou jedna podruhé umírat (jde o takovou upíří verzi Vraždy v Orient expresu) a třetí epizoda se pak odehrává v současném Londýně.

Nedá se říct, že by některý z dílů byl vysloveně slabý, nicméně může se stát, že některá z epizod každém úplně nesedne, protože se stylem liší od ostatních dvou. Jinak řečeno, zatímco někdo ocení to, že uvidíme střet Drákuly se současným světem, tak jiní budou zklamaní, že se nedočkáme chladné atmosféry jeho hradu a budou kroutit hlavou nad legendárním upírem, který si SMSkuje s rozjívenou dvacítkou. Tuším, že právě poslední epizoda bude vnímána nejvíc rozporuplně a bude dost těch, kteří jí nepřijdou na chuť.

Konec zaskočí

Já mezi ně ale nepatřím a obecně jsem z příběhu zklamán rozhodně nebyl, tedy až na konec. Ne, že bych čekal epické finále, to ne, bylo mi jasné, že něco takového tvůrci nenabídnou, vsadili na neakční závěr, kde šlo především o dialogy a ne o fyzický střet, nicméně úplný závěr mi přišel extrémně uspěchaný a byl utnut dříve, než jsem stačil vstřebat to, co se stalo. Vlastně jsem si pro jistotu zkontroloval, jestli se daný díl nevypnul předčasně. Nevypnul.

Jinak ale nemám k seriálu žádné větší výhrady. Ano, některé postavy ve druhé epizodě mohly mít více prostoru, byly poněkud jednodimenzionální, ale to je asi tak vše, co se mi nezdálo úplně ideální. Dracula je seriálem, který se nebojí být svůj, ví, že jeho silnou stránkou jsou postavy a hororové prvky nabízí jen jako bonus, ne jako hlavní chod. Jestliže na to přistoupíte, pobavíte se a to téměř královsky, tedy, pokud vám nebude vadit, že se jednotlivé díly hodně stylově liší a překousnete antiklimatický konec. Pokud ovšem budete k seriálu přistupovat s určitými očekáváními, které budete mít díky ostatním adaptacím románu Brama Stokera, je možné, že budete dost zklamání.

8/10