Recenze: Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera

Recenze: Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera | Fandíme seriálům
Netflix
Jeden z nejatmosferičtějších kriminálních seriálů posledních let ovládl Netflix.

Na Netflixu najdeme spoustu dokumentů s kriminální tématikou, ale i hranou tvorbu. Patří sem také minisérie Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera (Monster: The Jeffrey Dahmer Story). Minisérie od Ryana Murphyho (American Crime Story, American Horror Story) a Iana Brannana (Glee, Hollywood) i několik týdnů po premiéře vyvolávala živou diskusi.

Minisérie sleduje příběh Jeffreyho Dahmera, jednoho z nejhorších sériových vrahů amerických dějin. Dahmer má na svědomí 17 převážně mladistvých obětí, v drtivé většině gayů, které většinou lákal do svých osidel pod záminkou romantického či fyzického sblížení. V jeho vraždění hrály roli kanibalismus, ohavení těl či uchovávání ostatků obětí. Samotnému vraždění pak předcházelo Dahmerovo komplikované dospívání. To vše dává seriálovému zpracování dostatek materiálu k vyprávění a dělá Dahmerův příběh stejnou měrou děsivý a odpuzující, jako fascinující.

Netflix
Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera

Nutno podotknout, že tvůrci jsou skutečnému životu Dahmera opravdu věrní. Až na drobné příběhové nesrovnalosti se věnuji jednotlivým a zásadním událostem do hloubky. Kromě důsledného zobrazení skutečnosti se snaží zkoumat Dahmerovy interní pohnutky a nastínit, jak vlastně své brutální činy vnímal. Minisérie nenabízí jen prosté vyobrazení vražd či tragického života ústřední postavy, ale je vyloženě ponorem do Dahmerova světa a ukazuje nám, jak svůj život vnímá sociopat, jenž je schopen bez výraznějších emocí mučit, vraždit a působit problémy lidem ze svého nejbližšího okolí.

Zároveň dávají tvůrci spoustu prostoru i obětem a jejich příbuzným. Desítky minut stopáže jsou věnovány dohře, kterou tento tragický příběh měl. Jaké pocity cloumaly příbuznými obětí, jak nepříjemnou a nepřátelskou atmosféru vyvolával Dahmer mezi sousedy a následně ve společnosti. Díky tomu je seriál komplexnější, než kdybychom příběh sledovali pouze z pohledu vraha nebo pouze z pohledu vyšetřovatele. A konečně velká část příběhu je věnována i rodinným vztahům, kde velkou a důležitou roli hraje Dahmerův otec, jehož brilantně ztvárnil Richard Jenkins.

Netflix
Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera

Skvělé herecké výkony jsou opravdu jedním z highlightů seriálu a kromě Richarda Jenkinse je určitě potřeba zmínit Evana Peterse, jenž se zhostil ústřední role sériového vraha Dahmera. Evan Peters totiž v seriálu „je“ Jeffrey Dahmer. Svým projevem, vzhledem, držením těla, mimikou...tím vším se plně převtěluje do lidské zrůdy takřka bez emocí. Herec opravdu splynul s rolí, už jen jeho upřené pohledy navozují hutnou atmosféru a v určitých momentech člověku dokáže být v Dahmerově společnoti vyloženě nepříjemně, ačkoliv vás dělí bariéra televizní obrazovky a filmařského vyprávění. Zmínit si určitě zaslouží i Niecy Nash a Rodney Burford ve svých rolích starostlivé avšak nevyslyšené sousedky, respektive ambiciózního hluchoněmého mladíka, který se stal jednou z Dahmerových obětí.

Pokud lze něco vytýkat, tak snad to, jak výrazně seriál v některých momentech dělá úkrok od toho, co je jeho jádrem. Hlavní náplní jsou Dhamerovy hrůzné činy, které jsou ponořené ve skutečně hutné atmosféře. Tu se ale nedaří udržet po celou dobu. Jamile se seriál nesoustředí na samotného vraha, ale na dopad jeho činů, ztrácí vyprávění nejen na atmosféře (což je logické), ale také na tempu. Zejména v poslední třetině už je patrná určitá vypravěčská únava. Tu zachraňuje precizní zpracování, takže není nijak těžké sérii dokoukat, ale pokud by byla celá série tak o dvě epizody zkrácená, celkové dynamice by to jen prospělo.

Netflix
Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera

Ve výsledku je však Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera skvělý a povětšinou velmi atmosferický zážitek, který využívá diváckou fascinaci vraždícím sociopatem naplno. Zpracování Dahmerova životního příběhu je precizní téměř ve všech ohledech, navíc podpořeno opravdu skvělými výkony ústřední dvojice Evan Peters - Richard Jenkins. Už trailery lákaly na hutnou, těžkou a špinavou atmosféru a ta se skutečně přinejmenším v prvních dvou třetinách dostavuje. Autoři však nechtějí šokovat, chtějí navodit nepříjemný pocit z člověka, který může naprosto bez povšimnutí chodit mezi námi a dělat hrozné věci. Snaha pokrýt celý Dahmerův život je důležitá a efektivní příběhově, avšak některé epizody ve druhé polovině už nejsou tak tíživé a svižné jako výraznější dynamičtější rozjezd. Doporučení si však příběh jednoho z nejhorších sériových vrahů v USA určitě zaslouží.

9/10