Recenze: Pozůstalí - 3. řada

Recenze: Pozůstalí - 3. řada | Fandíme seriálům
Zobrazit další 4 obrázky
Dočkali se The Leftovers důstojného zakončení?

Jeden z nejlepších seriálů posledních let se rozloučil s televizními obrazovkami svou finální třetí sezónou a my si teď rozebereme, zda se tvůrcům podařilo úspěšně navázat na brilantní druhou řadu nebo jsme se dočkali jen pouhého bídného naředění jinak výborného seriálu.

Nebudu vás dlouho napínat. Třetí série Leftovers aka Pozůstalých není tak vytříbeným a bezchybným seriálovým zážitkem jako řada druhá, která je pro mě naprostým seriálovým masterpiecem, ale nemůžu říct, že se tvůrcům nepodařilo v té nejlepší podobě vrátit k oblíbeným charakterům, rozvést již tak napjaté vztahy mezi nimi, dát jim potřebnou hloubku a dovést je do zdárného a po všech směrech povedeného a (opět) překvapivého konce. Jedinou vadou na kráse je roztříštění příběhu, ve kterém je jasně patrná snaha o patřičné rozloučení se všemi hlavními postavami, které valnou část stopáže tráví odděleně, tudíž se dočkáme několika epizod čistě zaměřených jen na jednu postavu a takovéto vyprávění brzdí jinak svižné tempo příběhu. Třetí sezóna je zkrátka pomalejší než předchozí a tento kontrast je o to patrnější, když si uvědomíme, že poslední řada má o 2 epizody méně než ty předešlé.

Jenže tohle je opravdu jediné negativum třetí řady, všechny ostatní aspekty jsou přesně takové, jaké si fanoušci tohoto seriálu přáli a v několika ohledech možná ještě lepší než dřív. Příběh netřeba dlouze představovat, abychom se vyhnuli zásadnějším spoilerům. První díly se odehrávají v městečku Miracle – Jarden v Texasu (kde se odehrávala většina druhé řady), Kevin Garvey (Justin Theroux) opět figuruje jako policejní náčelník a působí navenek, stejně jako všechny ostatní postavy, klidným a spokojeným dojmem, jenomže to netrvá dlouho a na povrch se vkrádají vnitřní démoni a nedovyřešené problémy a vztahy z uplynulých řad a najednou je vám jasné, že tohle nebude mít jednoduchý a klidný konec. Po několika dílech se přesouváme s většinou hlavních postav do Austrálie, kde už po zbytek stopáže také zůstaneme. Záměrně nepíšu nic konkrétního, protože si myslím, že je mnohem lepší nevědět žádné okolnosti ani podrobnosti o příběhu a  postavách. Kouzlo Pozůstalých bylo vždy v napínavé atmosféře, živoucích charakterech a překvapivých zvratech a já vás o ten neuvěřitelný seriálový zážitek nechci připravit.

Scénář třetí řady tvůrců Damona Lindelofa a Toma Perrotty je opět bez debat výborný, a i když vyprávění a tempo příběhu místy nebezpečně zpomalí, tak to celé jen dopomáhá postavy dovést ke skvělému epilogu a dává jim prostor pro neuspěchané zvršení jak jejich osobního, tak celého komplexního příběhu. Debatou samo o sobě je úplné završení řady, které probíhá skrz dech tající monolog, díky kterému divák začne přemýšlet o seriálu na úplně jiné úrovni a po skončení na něj jen tak myslet nepřestane. Příjemnou změnou je i změna lokací, nejen přesunem na jiný kontinent, ale hlavně z města na venkov, které ke konci série najde nejedno důležité opodstatnění.

Místy mysteriózní a napínavá atmosféra je pořád stejně hutná a jedinečná jako u předchozích řad. S původní ústřední melodií skladatele Maxe Richtera tvůrci záměrně šetří a díky tomu, každé její použití má mnohem větší emocionální dopad. Celý hudební doprovod je velmi povedený a je jen dobře, že tvůrci dali Richterovi větší prostor. Po stránkách kamery, výpravy a režie si není nač stěžovat, řemeslná stránka tohoto seriálu byla vždy na špičkové úrovni. Díky bohu za HBO, které ke spokojenosti divácké základny i přes menší stagnaci sledovanosti u prvních dvou řad, nesnížilo rozpočet a ponechalo tak tvůrcům dostatek prostoru na splnění všech jejich vizí.

Jedním z největších kladů Pozůstalých byly vždy herecké výkony a ve finální řadě jsou vskutku takřka dokonalé. Justin Theroux v roli Kevina podává svůj životní výkon a hlavně díky němu jsou pro mě Pozůstalí nejoblíbenějším a nejlepším seriálem, který jsem kdy viděl (v osobním řebříčku ho řadím i nad tituly jako Breaking Bad, Black Mirror, True Detective či Mad Men). Nikdo z účastněných se nedá nazvat slabým článkem a hlavně Matt (Christopher Eccleston), Kevin Garvey, Sr. (Scott Glenn) a Nora (Carrie Coon) dostali tolik prostoru, aby se vám jejich charaktery v jejich posledních minutách na obrazovce vryly natrvalo do paměti. Krom starých známých z minulých sezón se v letošní řadě představila v roli Grace, svým výkonem nezapomenutelná, Lindsay Duncan, ta byla nečekaným zjevením a i na malém prostoru dokázala podat dech beroucí výkon. Poněkud zvláštním se jeví odsun dříve důležitých postav: Toma Garveyho (Chris Zylka) a Jill Garvey (Margaret Qualley), kteří v nynější sezóně hrají opravdu jen epizodní role a v průběhu řady se k nim již tvůrci, krom nepatrných zmínek, vůbec nevrací.

Před sledováním poslední série Pozůstalých jsem měl o finále a průběhu řady úplně jinou představu, o to víc mě však dokázalo finální rozloučení s mým nejoblíbenějším seriálem nadchnout a překvapit. Pochybuji, že někdo takovýto konec očekával a nejspíš nebudu sám, kdo je s celým završením nadmíru spokojený. Také jsem rád, že byl děj rozložený do tří  řad než kdyby se tvůrci snažili seriál zbytečně natahovat a dělat z něj něco, co není. Leftovers navždy budou nebývalým televizním úkazem s malou fanouškovskou základnou oproti jiným seriálovým titulům, ale to jen povyšuje výsledný dojem při sledování, u kterého se vám dostává pocitu čehosi speciálního a výjimečného, o čem jen málokdo ví. A ještě se (již teď kultovní) seriál dočkal božského a nezapomenutelného konce.

9/10