Recenze: Hra o trůny 8: Čtvrtá epizoda slavila velké vítězství, jen aby nám vzápětí podrazila nohy

Recenze: Hra o trůny 8: Čtvrtá epizoda slavila velké vítězství, jen aby nám vzápětí podrazila nohy | Fandíme seriálům
Nejnovější díl Hry o trůny nás ubezpečil, že jedno zásadní vítězství ještě jaro nedělá a cesta k cíli nebude růžová.

Aktuální epizoda nesoudnost Daenerys dala pod zvětšovací sklo. Po Jonovi chce, aby zradil svou čestnou povahu, kvůli které si jej dříve oblíbila. Po vyčerpaných mužích požaduje, aby po otřesné bitvě se zombiemi okamžitě mašírovali do dalšího boje. Pomoc severu bere jako nějaký projev vlastní laskavosti, což je naprostý nesmysl – kdyby v boji nepomohla, Sever by padl a nemrtví by dříve či později zpustošili celý kontinent, kterému by ráda vládla. A její diplomatické schopnosti jsou také na mrtvém bodě, když se spojenci odmítá jednat a místo toho jen uraženě a povýšeně rozkazuje.

V minulosti mohla Daenerys působit jako jednoznačná hrdinka, když byla jasným outsiderem a neustále musela bojovat s krutými ranami osudu. Už při tažením Essossem však její charakterové vady vyplouvaly napovrch a teď se vybarvily docela. A je to dobře, protože Hra o trůny prostě není seriál o černobílém boji se zlem. Každý má v sobě protichůdné pohnutky a jakkoliv to Daenerys v jádru může myslet dobře, její přesvědčení o vlastní výjimečnosti z ní dělají naprosto nevhodného vládce. A to závěr seriálu krásně dramatizuje.

Příští týden na nás čeká bitva dvou nevhodných panovnic, které pro vlastní slávu nechají umřít tisíce poddaných. Očekávaná bitva o Královo přístaviště bude mít prazvláštní morální nejednoznačnost, kdy všichni zúčastnění budou ohrožení na životě konfliktem, ze kterého nikdo nemůže vyjít jako úplný vítěz.

Akční finále aktuální epizody se smrtí Rhaegala bylo vizuálně spektakulární a co víc, ukázalo, že Cerseina vojska dovedou v bitvě s dračí královnou více než držet krok. Střetnutí bude daleko vyrovnanější, než se na první pohled mohlo zdát. Klíčové také bude, jak do událostí zapadnou jednotliví hráči.

Jon v tuhle chvíli následuje Daenerys, což z něj v důsledku také nedělá zrovna vhodného královského kandidáta, pokud by jeho vládnutí někdy v budoucnu mělo být na stole. V tuhle chvíli se však jakékoliv jeho konání smrskává na úlohu vojevůdce. Sansa je od hlavního dění momentálně oddělená a dokud nebude dobojováno, těžko do věcí výrazněji zasáhne. Dalším nejvýraznějším hráčem v pořadí je tak Tyrion.

Aktuální epizoda jej posadila na slušnou emocionální horskou dráhu. Začal bujarými oslavami. Následně byl konfrontován se znepokojivým chováním Daenerys a vedle toho s pravdou o Jonově původu. K Sanse i Jonovi chová náklonnost. Není hlupák a vidí, že Daenerys jedná unáhleně. Stále chce věřit tomu, že jde zvítězit bez velkého krveprolití. Do toho všeho zjevně nechce přihlížet záhubě svojí sestry, přes vše, co mu kdy udělala. A jako svědomí mu do ouška šeptá Varys, který vždy bude mít na prvním místě obyčejné lidi. Ten po dlouhé době dostal možnost vyniknout a Conleth Hill byl jako vždy skvělý. Jen si říkám, zda by Varys skutečně byl před Tyrionem takhle otevřený, i když jej považuje za přítele – v minulosti vždy dokázal svoje emoce odfiltrovat a chladně kalkulovat.

8/10