Recenze: Love Island 3 - Detaily se zlepšují, velké problémy dál zůstávají

Recenze: Love Island 3 - Detaily se zlepšují, velké problémy dál zůstávají | Fandíme seriálům
Nova
Zobrazit další 3 obrázky
Štáb si umí z kulturistů a modelek dělat legraci, ale pořád ještě potřebuje dost zapracovat na jejich výběru. Aneb bicák mnoho švandy neudělá.

Jednu věc si pojďme ujasnit. Komu nesedí povrchní reality show, toho Love Island ani ve svém třetím roce v žádném případě nepřesvědčí, že by měl žánru věnovat sebemenší pozornost. V rámci škatulky odlehčené bulvární zábavy má nicméně tahle show velice dobrou úroveň. Českou konkurenci převyšuje o hlavu a může se dokonce poměřovat s částí mezinárodní produkce.

To co hraje ve prospěch série je především to, že si je moc dobře vědomá toho co je a nehraje si na nic jiného. Nebere se vážně, nebojí si dělat legraci ze sebe a z jednotlivých účastníků. To jak se pracuje se střihem, výběr hudby...tohle všechno funguje. Lví podíl na úspěchu má Václav Matějovský, který ke všem epizodám připojuje štiplavý komentář. Střílí si konstantně ze všech soutěžících a přitom to většinou nepůsobí zlomyslně, protože shazuje zároveň sám sebe, štáb i televizi (nedávno si dělal srandu z toho, že vlastně nikdo pořádně neví, kdy se série vysílá). Jasně, některé hlášky z komentáře jsou naprosto debilní, ale to je zřejmě problém času a rozpočtu. Více později.

Jednotlivé aktivity, které jsou pro účastníky naplánované jsou nezřídka celkem zábavné (znovu připomínám, že se bavíme o standardu randících reality show, ne o nějaké špičkové komedii). Castingu se podařilo najít několik výrazných jedinců, kteří jsou schopní show táhnout. Letos určitě vyčnívá například Chris a jeho balancování na hraně jazykové bariéry a předstírané (?) natvrdlosti. Nebo Rachel a její nevyčerpatelná energie, ze které byste mohli napájet i králíčka Duracella.

Nova
Love Island Česko a Slovensko - 3. řada

Na rozdíl od řady jiných randících show se Love Islandu v předchozích dvou řadách podařilo překvapivě vyprodukovat hned několik úspěšných párů, které spolu vydržely dodnes. Je tedy docela dobře možné, že v rámci třetí řady sledujeme opět nějaký rozkvétající romantický příběh. Nadějně vypadalo spojení Adriany a Lua, které bylo sice předčasně ukončeno, nicméně reality-show má za cíl primárně bavit, takže by nebylo velkým překvapením, kdyby se Lu do vily nakonec vrátil. Štáb by byl sám proti sobě, kdyby si tuhle dějovou linku nechal utéct jen kvůli nějaké falešné hře na „férovost“.

V práci se zajetou formulí se štáb rok od roku zlepšuje a je vidět, že teď už je schopný základní úroveň pořadu střílet od boku. Zároveň má ale Love Island pořád několik velkých problémů, kterých se v průběhu let nedokázal zbavit a je otázkou, zda se mu to někdy podaří.

Místy je soutěž až zbytečně sexualizovaná a bohužel také šovinistická. Chápu, že celý formát je postavený na tom, že vysportovaní mladí lidé chodí v plavkách. To se nijak rozporovat nesnažím. Jenže když dojde na kostýmní soutěže, pořád se docela často stává, že zatímco pánové dostanou regulérní kostýmy, dámy nafasují látkový ekvivalent „náplasti na bradavky“. Co takhle situaci trochu vyrovnat? Nebo nabídnout promyšlenou rafinovanost namísto laciné lascivnosti?

Nova
Love Island Česko a Slovensko - 3. řada

A je opravdu nezbytné pořádat soutěž, ve které pět (odhaduji, přesné zápisky jsem si nedělal) více či méně cizích chlapů poslepu osahává všem ženám ve vile zadek? Opravdu nejde vymyslet soutěže, které sice budou lechtivé, ale nebudou přitom vyloženě degradovat ženy do pozice dostupného objektu, který musí stát a nechat si to líbit? Jasně, můžete argumentovat, že holky braly soutěž s humorem, ale v některých momentech bylo patrné, že dámám nebylo příjemné, že si beztrestně mohl sáhnout opravdu kdokoliv, kdo šel zrovna kolem.

Pokud o to bude štáb stát, tak tenhle problém může vyřešit do budoucna docela snadno. Ty další jsou větší oříšek. Souvisí totiž s penězi. Zaprvé, pořád vzniká příliš mnoho epizod. To se asi jen tak nezmění, protože Nova (Voyo, Markíza) chtějí, nebo vyloženě potřebují natočený materiál vyždímat. Problém je v tom, že ve vile se toho prostě neděje dost zajímavého na to, aby to dokázalo naplnit pět opravdu napumpovaných epizod.

V předchozích řadách se to nejvíc projevilo v závěru sezony, kdy už počty soutěžících začínají řídnout a v zásadě je známe. Ale i takhle v úvodu se objevuje celá řada hluchých míst. Šlo by vyrobit pět opravdu nabitých dílů týdně? Možná. Ale pravděpodobně by to vyžadovalo víc peněz. Víc času na hledání zajímavých momentů, víc času na provázání materiálu ve střižně. Možná víc kamer, větší množství natočených interview, případně víc soutěží, víc cest, jak odhalit povahu soutěžících a donutit je, aby se mezi sebou navzájem poznávali. Nebo aspoň víc výletů nebo večírků, ať je k dispozici vizuální materiál. Prostě víc peněz, které nejsou.

Nova
Love Island Česko a Slovensko - 3. řada

No a pak je tu ještě otázka castingu. Na můj vkus Love Island obsazuje až příliš mnoho lidí, kteří tráví půl dne v posilovně. To může být čistě otázka osobního vkusu, ale trvám na tom, že show obecně potřebuje víc bavičů, víc charismatických osobností, víc „vypravěčů“, co střihačům pomůžou záživně popsat dění ve vile. První řada nasadila laťku zatraceně vysoko, když naráz naservírovala Vildu a Pítra, kteří navíc ve hře vydrželi po celou dobu jejího trvání.

Třetí řada začala s výraznější desítkou než ta druhá, ale od té doby to drhne. Do vily vstupuje příliš mnoho vizuálně podobných lidí, kteří se navíc příliš neprojevují. Dokonce si z toho dělá legraci i komentátor Matějovský. Pokud by to kdokoliv z účastníků četl, neberte si to osobně. Třeba ve vás dynamická osobnost vězí a ve vile vám akorát nesedla společnost, nebo jste se nedokázali uvolnit před kamerami. Pokud ale nastoupí během dvou týdnů osm bombshellů (dodatečných soutěžících), ze kterých tak jeden, možná dva dokážou z hlediska divácké zajímavosti obstát vedle původní desítky, tak ať se na mě štáb nezlobí, ale něco se nepovedlo, nebo přímo zanedbalo. Casting je to, co dokáže zachránit mizernou hru nebo pohřbít skvělou. A ve třetí řadě Love Islandu je navzdory slušnému jádru až příliš mnoho lidí jen do počtu. Může se casting do budoucna zlepšit? Možná. Ale stejně tak je možné, že jde o další problém, který bez navýšení rozpočtu nevyřešíte…

Osobně se také pořád domnívám, že by Love Islandu pomohlo, kdyby se nejdřív celý natočil a teprve potom se stříhaly epizody. Střihači by tak mohli daleko snáz podtrhnout příběhové linky, které se někam vyvíjejí. A komentář by měl víc času na vypilování. Míň často by se stávalo, že do vysílání proniknou hlášky, které v lepším případě akorát nejsou povedené, v tom horším vyloženě nedávají smysl nebo jde o nějaký laciný stereotypní žvást, který měl zůstat pohřbený v minulém století.

Nova
Love Island Česko a Slovensko - 3. řada

Namísto toho se bohužel všechno dělá za pochodu. Události se stanou a jen pár dní potom jsou v televizi. Možná je to znovu finanční otázka – Nova a spol. potřebují rovnou vydělávat peníze, které utrácejí, nedělat dlouhodobou investici dopředu. Možná to neumožňuje licence pořadu. A česko-slovenská verze se nejspíš nechce zbavit ani svojí aplikace.

Možná má změřeno, že když mají diváci pocit, že soutěž ovlivňují, je větší pravděpodobnost, že se budou dívat na další epizody. Možná se skrz aplikace těží uživatelská data nebo zobrazují reklamy (netestoval jsem), takže jde o další přímý zdroj příjmu. Ale jinak divácký vstup reálně pořad nijak nevylepšuje. Jestli některá dílčí rozhodnutí učiní náhoda, produkce nebo divácké hlasování, je z hlediska diváckého zážitku naprosto jedno.

Je za námi deset epizod (plus dvě rekapitulační), takže už si troufnu říct, že řada vykročila dobrým směrem a snaží se stavět na tom, co se v minulosti povedlo. Šroubky jsou víc utažené, tempo je zatím většinou slušné a hluchých momentů není příliš. Nechybí dost zvratů, které mají situaci rozfoukat. Bombshellové nic moc nepřidávají, ale základní obsazení je fajn. Rozhodně je tu potenciál pro to, aby třetí řada za sebou zanechala obecně přívětivý obrázek. Jestli to klapne, nebo postupně půjde aktuální sezona do kopru, to je na soutěžících a ještě víc na tom, jak s nimi štáb naloží.