Recenze: Druhá Jessica Jones na jedničku nemá

Recenze: Druhá Jessica Jones na jedničku nemá | Fandíme seriálům
Drsná supersilná detektivka se vrací. Má cenu, abyste se k ní vrátili i vy?

Jak už ale bylo psáno, právě příběhy Trish a dalších (bývalých) vedlejších hráčů jsou to, co seriál opět pozvedává nad průměr. Tohle zjištění mě zasáhlo jako blesk z čistého nebe, jelikož v první řadě jsme sledovali show dua Jessica + Kilgrave a všechno ostatní působilo jen jako zábavný doplněk. Zde dostala Trish tu nejzáživnější a pro mě nejzábavnější linku ze všech. Co jsem ale už vůbec nečekal, je cesta, kterou pro ni tvůrci zvolili. Pokud si nechcete zkazit překvapení, v této části dojde i na spoilery, jelikož pro správný rozbor se bez nich neobejdu. Pokud nic takového vidět nechcete, prostě přeskočte na další odstavec. V prvních několika epizodách jsem si stále nebyl jistý, co si o Trish myslet. Do hlavy se mi vkrádala myšlenka, že pokud chtěli scenáristé prezentovat ji a Jessicu jako dvě nejlepší kamarádky a adoptivní sestry, moc jim to nevyšlo. Vztah to byl totiž velice jednostranný. Trish se Jessice bezustání pletla do života, nutila ji do velice osobních rozhodnutí a dělala všechno opačně, než jí zkušená Jessica napověděla. Dokonce před ní tajila i svou závislost na posilovací droze. Docela mě proto štvalo, že Trish Jessice takto podráží nohy a dělá za ni životně důležitá rozhodnutí, a přitom je nám stále prezentována jako někdo, komu bychom měli fandit. Nedovedete si ani představit moje potěšení a zároveň překvapení, když na mě epizodu po epizodě docházelo, že z Trish se nám tu před očima rýsuje pěkně sobecká a sebestředná svině, která své kamarádce její schopnosti závidí a nejraději by viděla sama sebe na jejím místě. Ať už Trish své úmysly jakkoliv kryje za kecy o pomoci lidem a zachraňování životů, je jasné, že tím nejzákladnějším pudem, který ji žene kupředu, je prachsprostá závist a chtíč. Tak radikální změnu oproti komiksové předloze, kde se Trish prohání po ulicích a bojuje se zloduchy, jsem tedy opravdu nečekal, a až mě zaskočilo, že působila tak přirozeně. A jak už to v životě občas bývá, ti nejhorší lidé si nakonec odnesou to nejlepší. Trish totiž vytoužené schopnosti opravdu získala a velice se těším na to, až je uvidíme v akci, dost možná proti samotné Jessice. Rachael Taylor navíc silně překvapila, jak celou roli bez chyby utáhla. Palec nahoru.

Trish ale není jediná sekundární postava, která si ve druhé řadě pořádně povýšila. Carrie Anne-Moss se jako drsná právnička Jeri Hogarth objevila už naskrz marvelovskými seriály několikrát, tady je ale její příběh ze všech dosavadních zdaleka nejlepší. Do spoilerů už znovu nepůjdeme, ale řekněme, že se Jeri dostane do jisté krize, kterou se snaží řešit všemi možnými, až zoufalými, prostředky. Její příběh je vůči těm ostatním nejvíce osamostatněný a jisté spojnice mezi ním, a dalšími, se vyskytují jen sem tam. Herečka samotná tu má opravdu co hrát a hlavně v emocionálnějších scénách opravdu září, je ale spárovaná ještě s novým přírůstkem, a to s Leahou Gibson v roli bezdomovkyně Inez. Její role není sice nijak obsáhlá, herečka je ale uvěřitelná ve všech polohách, které vystřídá, a její postavu jsem si užil. Finální rozuzlení vztahu obou žen je navíc opravdu skvostné. Eka Darville opět odvádí jako Malcolm důstojnou práci, v aktuálním příběhu ale nemá ani zdaleka tak důležitou roli, jako v tom minulém, takže se příliš nepředvede. Nové mužské postavy tu máme dvě. Callum Keith Rennie v roli doktora Karla Maluse není vůbec špatný a svému účelu posloužil dobře. Špatnou práci neodvedl ani J. K. Ramirez jako Jessičin nový správce budovy Oscar. Herec je od přírody sympaťák, získá si vás a není těžké se s jeho postavou ztotožnit. Jeho role je bohužel spíše výplňová a působí jako pokus zabít trochu času.

Na ukončení mého povídání o postavách jsem si ale schoval někoho, jehož návrat jsem s natěšeností očekával každou epizodu, a to je samozřejmě David Tennant jako Kilgrave. Trailery nám z něj ukázaly absolutní minimum, a jelikož jsem pro něj při sledování neviděl žádné místo, kam ho zakomponovat, bylo mi jasné, že se záporák nejspíš ukáže jen na chviličku. I tak jsem jeho tvář vyhlížel každým momentem, ale když konečně dorazil, zanechal mi v puse spíše pachuť. David Tennant v roli jako vždy neskutečně válí a rozhodně ze mě vytlačil několik upřímných zasmání, jeho přítomnost ale v příběhu nehraje absolutně žádnou roli a z celého camea sálá pocit, že ho Marvel chtěl nejspíš jen narvat do upoutávek. Po zhlédnutí celé jeho role bych možná byl i radši, kdyby ho z druhé řady tvůrci vynechali úplně. Když už sem cpali Kilgravea, měli ho aspoň cpát pořádně, anebo se na něj kompletně vykašlat.

Příběh a postavy jsou samozřejmě tím nejdůležitějším dílkem při budování fungujícího seriálu, ale přeci jen jsme ve filmové, potažmo televizní branži a hodnotit musíme i z pohledu technického. První řada nám přinesla kromě všeho ostatního také velice atraktivně vypadající jízdu. Všímat si chytře rozmístěných odstínů fialové symbolizujících Kilgraveovu přítomnost byla vždy zábava a v mnohých scénách si štáb výborně pohrál i s fialovým osvícením. Kvůli záporákově absenci se tyto drobnosti bohužel vytratily a žádné podobné vizuální hrátky v nové řadě nenajdete, což samozřejmě zamrzí. Co po technické stránce zklamalo zdaleka nejvíc, je ale celkové využití rozpočtu. Netflix sám odhalil, že za produkci jedné epizody vysolí 3 až 3,3 miliony dolarů, což na televizní poměry není vůbec špatné. Proto jsem byl nepěkně překvapen, že seriál často vypadá jaksi…levně. Na rozdíl od první řady Jessica své schopnosti používá opravdu pomálu, kostýmy a lokace nejsou nic moc, práce s osvětlením, barvami a kamerou je absolutně všední, a když se seriál jedinkrát pokusí zpracovat vizuálně náročnější nadlidskou dovednost, moc peněz na to evidentně nepadlo. Nedá se říct, že by se na seriál koukalo špatně, nebo že by štáb dělal amatérské chyby jako rozostřený obraz, ale když už víme, že ten samý tvůrčí tým je schopný daleko lepších výsledků, které nám v první řadě předvedli, je těžké nechtít něco lepšího.

Ačkoliv se z časté kritiky může zdát, že se mi druhá Jessica Jones nelíbila, opak je pravdou. Seriál je solidní, příběh je i v těch slabších částech dostatečně zajímavý, aby vás u obrazovky udržel, postavy jsou fajn, herci taktéž a celkově se jedná o dobře zvládnutý kus zábavy. Uspokojí vás ale dobré, když už jste se namlsali něčeho fantastického? V mém případě bohužel ne. První řada je pro mě absolutní bomba a pokračování by se jí jen těžko mohlo vyrovnat, i tak se ale nemůžu zbavit přesvědčení, že se Melissa Rosenberg a celý její tým mohli snažit o něco víc. Druhá série tedy dopadla jako většina dnešních sequelů. Zabaví, ale jednička je prostě top. Určitě nezapomeňte dát vědět v komentářích, jestli to vidíte stejně, nebo naopak absolutně jinak.

Pod recenzí najdete i názor kolegy Anarvina, který druhou řadu vnímá o něco pozitivněji a úplný klip písně I Want Your Cray Cray, kterou v seriálu zpívala mladá Trish. Netflix video vypustil před pár dny, a i když záměrně stojí za prd a jedná se spíše o parodii, melodie je docela chytlavá, nezdá se vám?

7/10