MOST!: Recenze

MOST!: Recenze | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 27 obrázků
Jak se nakonec povedla osmidílná (ne)korektní komedie ve spolupráci Prušinovského s Kolečkem?

V našich prvních dojmech jste již mohli zaznamenat dávku nadšení z pilotního dílu. Od té doby uběhlo sedm týdnů a seriál MOST! nabral na enormní popularitě, kterou nečekali ani samotní tvůrci. Rozhovory s herci a tvůrčím týmem se objevovaly téměř denně a bylo takřka nemožné se celému zrodu nového seriálového kultu vyhnout. Jak se nám nakonec líbil novodobý osmidílný fenomén MOST!?

Most!: Bude 2. série?

Hned zkraje recenze musím uznat, že režisér Jan Prušinovský spolu se scenáristou Petrem Kolečkem se ujali tématu, které rozhodně není jednoduché na zpracování a já upřímně netuším, jak lépe by se téma předsudků a xenofobie dalo v naší kotlině pojmout než touto komediální formou. Most! je skutečně originální podívanou, která kombinuje (ne)korektnost takovým způsobem, že ani já nejsem schopný zcela s čistým svědomím říct, zdali je tento seriál skrytou „sluníčkářskou“ podprahovou zábavou nebo vychytralou satirou, která si bez okolků utahuje z obou znepřátelených táborů.

PrušinovskýKolečkem dokázali zplodit seriál oplývající ohromným množstvím zábavných scének a nezapomenutelných hlášek, a přitom udržet osmidílný kolos pohromadě i přes mnoho vedlejších dějových linií. Dalo by se říct, že MOST! ani nemá hlavní postavu, protože Luďan (Martin Hofmann) zejména v druhé polovině seriálu ustupuje Pavlovi/Dáše (Erika Stárková), kterou Martin Hofmann v rozhovoru pro Radiožurnál sám označil za hlavní protagonistku, která razantně změní postoje ústředních Mostečanů. V několika dílech mě pak upozadění Luďana trochu mrzelo, ale vše bravurně vybalancují závěrečné dva díly, které celý seriál uzavřou ve vážnějším podtónu a nadobro ukáží, že tohle je skutečný mnohovrstevnatý zážitek.

Chválu si tak tvůrčí duo bezesporu zaslouží, ale bez hereckého ansámblu by seriál byl minimálně poloviční. Již dlouho jsem neviděl tuzemský titul s tak precizně obsazenými herci, kteří se neztratí ani v epizodních miniroličkách. Nejvíce samozřejmě zaujme Martin Hofmann, jehož Luďan je etanolem celého seriálu. Jeho ikonický ztroskotanec, jenž neustále balancuje na sympatiích diváka, působí velice věrohodně a málokterá jeho hláška vyplyne do prázdna.

Na Eriku Stárkovou coby předělaného strýčka Pavla jsem si musel chvíli zvykat i díky dabovanému hlasu Jana Ciny. Ovšem čím víc prostoru tato herečka dostala, tím lidštější její Dáša nakonec byla. Králem vedlejších rolí je zde Rom Franta v podání Zdeňka Godly, který stejně jako Luďan stojí za většinou záchvatů smíchu. Skvělých postav je tu opravdu mnoho a já bych už jen v krátkosti chtěl vyzdvihnout drsného romského gangstera Laca (Julius Oračko) a bývalou Luďkovu manželku Ilonu (Jitka Čvančarová), kterým se povedlo si na velmi omezeném prostoru ukrást každou scénu pro sebe.

Autentičnost seriálu je podtržena režií a především kamerou Petra Koblovského (Teorie tygra), díky které jsou scény jako chlastání v Severce, výjezd na Romy obklopený Chánov či romantikou zalitý výšlap na Hněvín tuze realistické a celý MOST! díky tomu působí živoucím dojmem. Všichni herci od nejvíc provařených tváří po méně známé jsou převtěleni do svých postav opravdu dokonale. Těžko odhadovat, nakolik zhlédnutí seriálu pozměnilo mentalitu českého národa a pohled na všeobjímající předsudky. Osobně bych ovšem seriálu takovou váhu nepřikládal.

MOST! je úkaz, jenž se po vzoru Okresního přeboru napevno zaryje do paměti diváků. PrušinovskýKolečkem dokázali nahnat k televizním obrazovkám i takové diváky, kteří tuzemskou tvorbou většinou opovrhují. Samotného mě překvapilo, kdo všechno z mého okolí MOST! sleduje a jak se většinově všichni nadmíru bavili. Nakonec jsem z rozhovorů s nimi vyčníval já, jako ten, který měl pár kritických připomínek ke kolísavému tempu, občasné absenci humoru či k několika do ztracena vyznívajících zápletek. V seriálu vidím jen hrstku negativ a již nyní mi bude každý týden tento titul na ČT chybět.  Ať už se v seriálu budete snažit najít jakékoliv hlubší poselství, tak ten černohumorný obal překypující jednou upřímnou hláškou za druhou zkrátka stojí za to.

8/10