Recenze: The Gifted oslabuje "temná" strana

Recenze: The Gifted oslabuje "temná" strana | Fandíme seriálům
Jak dopadl druhý seriál ze světa X-Menů?

V loňském roce uvedl Fox druhý seriál ze světa X-Menů jménem The Gifted. Tím prvním byl Legion, který byl velmi dobře přijat, a The Gifted tak předcházela velká očekávání. Seriál nakonec uspěl svým vlastním stylem, získal si poměrně stabilní fanoušky, ale nebyl bez chyb. A jaký udělal dojem na nás?

The Gifted sleduje obyčejnou americkou rodinku složenou ze zdravotní sestry Kate (Amy Acker), právníka Reeda, co pracuje pro firmu, která kontroluje a stíhá mutanty (Stephen Moyer), a dvou dětí - dcery Lauren (Natalie Alyn Lind), a mladšího bratra Andyho (Percy Hynes White). Andy je ve škole obětí šikany, a při jednom z incidentů na školním plese se u něj projeví destruktivní schopnosti. Najevo vyjde, že schopnostmi oplývá i Lauren. Od té doby se o ně začne zajímat společnost Sentinel Services, pro kterou pracuje Reed, a která se stará o kontrolu a chytání nebezpečných mutantů. Rodina se tak musí dát na útěk a celý příběh začíná.

The Gifted má v sobě dvě hlavní dějové linky. Vztah mezi ústřední rodinou a boj mutantního odboje proti vládnímu pronásledování. Převážně se tak děj točí kolem těchto dvou linek a nezabíhá do zbytečných odboček. V průběhu se nenásilně seznamujeme s hlavními postavami, což nezdržuje hlavní příběh a snaží se nám mutanty ukázat hlavně jako lidské bytosti. I když je postav velké množství, příběh dobře vyprofiluje ty hlavní, a zároveň dokáže dobře pracovat s vedlejšími, které rozhodně neslouží jako pouhá vata, ale mají svoje místo v příběhu.

Seriál jako takový je rozhodně skvěle zpracovaný. Určitě nebyl levný, a je to na něm vidět, ať už jde o efekty, tak o lokace a akční sekvence. Akce je možná trochu méně, než by mohl fanoušek chtít. V každém díle bývá většinou jedna delší akční sekvence, zbytek jsou konverzační scény, které jsou většinou věcné a rychlé, ne však vždy. Zvláště ve druhé polovině série působí některé dialogy nudně a slýcháme klasický patos typu „Není to tvoje vina“.

Jelikož se jedná o seriál ze světa X-Menů, fanoušky rozhodně potěší množství easter eggů a zmínek. Scény opravdu jednají s tím, že existovali nějací X-Meni, existovalo Bratrstvo mutantů, a z toho vše vychází. Množství postav, především různých mutantů, je také na jednu sérii rozhodně dostačující. Z mutantů bych rozhodně vyzdvihl Emmu Dumont jako Polaris, dobrý výkon podává i Sean Teale jako Eclipse. Z ústřední rodinky se nejlépe vyprofilovala charismatická Natalie Alyn Lind, která z celé rodiny působí paradoxně nejrozumněji.

Slabým místem seriálu je rozhodně záporná strana, resp. to, proti čemu všichni bojují. Tím je společnost Sentinel Services a v čele jejích operací poměrně charismatický Coby Bell. Ten se však více vzmuží až ke konci série, jinak jsou jeho jednotky víceméně neschopné a opakovaně sledujeme neúspěšné pokusy o chycení mutantů, kteří to vždy nějak zvládnou. Ve druhé polovině série se objeví Dr. Campbell v podání Garreta Dillahunta, který s sebou přinese projekt Hounds. Ten využívá zdrogované mutanty v boji proti jiným mutantům. Proti tomu nakonec proběhne finální střet, avšak ten zůstal v mých očích hrozně nevyužitý. Snad se s Hounds ještě setkáme. Obecně je finále poměrně nemastné neslané, a ač příběhově hutné, tak po akční stránce strohé.

Ve výsledku je The Gifted poměrně povedený komiksový seriál, který oplývá přehlednou spoustou postav, dobrým zpracováním a příběhem, který dokáže docela spolehlivě vyplnit délku epizod a nepůsobit unaveně a natahovaně. Kde seriál ztrácí, jsou zbytečným patosem zavánějící dialogy ve druhé polovině série, nejasně a poměrně neschopně vyprofilovaná záporná strana, a také akčně nezajímavé a trošku odfláknuté finále. Rozhodně však seriál položil dobře základy pro další sérii, a zajímavě propojil děj s již vytvořeným xmenovským vesmírem.

7/10