Teorie velkého třesku: Recenze 11. série

Teorie velkého třesku: Recenze 11. série | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 42 obrázků
Tvůrci Teorie velkého třesku dokázali zaujmout více než v posledních letech. 11. řada se jednoduše povedla.

Už loni jsem chtěl na seriál Teorie velké třesku vážně nadobro zanevřít. Jenže když vyšel první díl 11. řady, tak mi to nedalo, a opět jsem se ze zvyku podíval. Nakonec to takhle pokračovalo každý týden po dobu tři čtvrtě roku, a já toho času stráveného s TBBT překvapivě nelituji. 10. série mi přišla nejslabší a čekal jsem, že jedenáctá v tom bude sebevědomě pokračovat a padat do čím dál vyčpělejšího průměru. Jenže tvůrci si konečně uvědomili, že na nové řadě musí zapracovat. Nesázet jen na setrvačnost a obhajovat se enormní sledovaností. 11. řada tak působí, jako kdyby scenáristům došlo, jak moc se postavy ve svých životech za tu dobu na televizních obrazovkách posunuly, a naštěstí se od toho začal odvíjet i humor.

Sheldon (Jim Parsons) už nepůsobí jako úplný vztahový negramot, Leonard (Johny Galecki) s Penny (Kaley Cuoco) jsou přesvědčiví coby věrný manželský pár a Howard (Simon Helberg) s Bernadette (Melissa Rauch) díky potomkům „dospěli“ dřív, než diváci čekali. Zkrátka 11. řada se zvedla z vod průměru ve všech směrech, a konečně jsem se za poslední dva roky pořádně bavil valnou většinu série. Přesto se zde objevilo několik nepříjemně hluchých míst. Po klasicky vyvedeném rozjezdu přišel náhlý pád, avšak naštěstí to netrvalo příliš dlouho, a po pár dílech si tvůrci začali udržovat nadstandardně vysokou laťku. Ta jim překvapivě vydržela až do samého finále, které je snad dosavadně nejzábavnějším a nejdojemnějším finálním dílem ze všech sérií.

Teorie velkého třesku očima hlavních hvězd: Jaké mají vztahy?

Při tom všem chválení však musím vzít v potaz, že TBBT sleduji již řadu let, a za tu dobu jsem si k tomuto seriálu vypěstoval velmi pevný fanouškovský vztah. Ten se pak projevuje v nadšeném přijetí i náznaku kvality starých dob, kdy seriál bavil každým dílem. Teorie velkého třesku už dávno není tím geekovským seriálem, kde se ústřední vědci chovají v určitých ohledech jako teenageři a komiksoví nadšenci skáčou nadšením při každém ledabylém odkazu. Stejně jako sami diváci, i seriál dospívá každou ušlou sezónou, a pokud bude dvanáctá tou úplně poslední, tak to bude podle mě jenom dobře. Tato látka se nedá těžit věčně, a i když 11. řada je v mnoha ohledech lepší než ta předešlá, tak pochybuji, že tvůrci dokáží bavit ještě několik let stejným způsobem.

Z pohledu kvality scénografie a výkonů herců je to stále to samé v bledě modrém. Tady k žádnému polevení kvality nedošlo. Všichni zúčastnění jsou za tu dekádu tak ztotožnění se svými charaktery, že nikdo nepodává nevyvážené výkony. Opravdový charakterový posun v 11. sérii zažil Raj (Kunal Nayyar), který byl pro mě od 7. řady nejvíce otravným charakterem. I to se tvůrčímu duu Chuck Lorre/Bill Prady povedlo napravit, a díky tomu, jak se Raj za poslední sezónu změnil, se pro mě stal v podstatě tím nejzajímavějším charakterem ze sedmi hlavních postav.

Jak už jsem naznačil výše, po stránce scénáře se mi tato sezóna za poslední tři/čtyři roky líbila nejvíc. Největším pozitivem je správná volba epizodních zápletek pro postavy. Již se neděje to, že by se postavy z ničeho nic chovaly jako totálně hloupí asociálové, aby se v dalším díle změnila jednotlivá postava k nepoznání. Každý díl na sebe solidně pasuje. To nemyslím po stránce příběhu, ten je opět velmi epizodní, ale po stránce psychologie postav je scenáristická stránka 11. série vážně zdařilá.

I poslední řada Teorie velkého třesku je určená zvláště pro tu část publika, kterou ještě tato hrstka charakterů stále baví, a kteří chtějí další přídavek. Oproti předešlým rokům se zarytí fanoušci budou bavit víc, avšak odpůrci, kterým od čtvrté řady vadí prohlubovaná dospělost postav, budou znudění i letos. 11. řada není v rámci seriálu převratná, a ani zdaleka se nevyrovná komediálností prvním třem sezónám, ale nemůžu tvrdit, že by sama o sobě byla zbytečná a nepovedená. Jen se divák musí smířit s tím, že lepší už to s touhle sebrankou nejspíš nebude.

Níže můžete zhlédnout interview s Markem Hamillem, kde se rozpovídal o jeho cameu v posledním dílu jedenácté série. V galerii se můžete podívat na fotografie, jak z 11. řady, tak z předešlých sezón a na uveřejněné plakáty. Nemusíte se bát spoilerů, zásadní okamžiky této série v galerii nenajdete.

7/10