AHS: Apocalypse: Recenze

AHS: Apocalypse: Recenze | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 27 obrázků
Jak se nám líbila 8. řada antologie American Horror Story?

Z hororové antologie American Horror Story jsem čím dál rozpačitější. Po mých nadšených prvních dojmech z prvních tří dílů si apokalyptická 8. řada držela velmi vysokou laťku. Až do šesté crossoverové epizody Return To Murder House, kterou považuji za jednu z nejlepších epizod celého seriálu. Po tomto výborném dílu ovšem nastal kvalitativní úpadek. Dodatečné vysvětlování vedlejších dějových linií, které si divák mohl domyslet sám, mělo za následek velice uspěchané a neuspokojivé finále.

AHS: Apocalypse: Spoilerové první dojmy po zlomové třetí epizodě

Hodnocení takto rozštěpené řady, která mísí nezapomenutelná pozitiva s neodpustitelnými negativy, pro mě není vůbec jednouché a i po několika dnech od finálního dílu jsem stejně jako celá 8. série AHS ve svých dojmech nadále rozpolcen. Zásadní chybu vnímám již v samotném rozvržení děje, kdy v prvních dílech sledujeme následky apokalypsy, abychom pak až do samotného finále setrvali v minulosti a odkrývali zrod antagonisty a plánů na zničení světa.

Ze začátku je odhalování minulosti zajímavé a díky svižnému tempu jsem se ani nestačil u místy zbytečných vysvětlivek nudit. Ono strhující tempo si však seriál nedrží do samého konce. Několik epizod před finálním dílem trpí zbytečným natahováním děje, který je divákovi dávno znám a všechny jemu prezentované odhalení již tušil několik dílů předem. Někdy se tvůrci nevyhnuli i sebeparodii anebo směšně působícím náhodám.

Překombinovaný scénář mísící nespočet témat a postav by stačil na několik seriálových řad, ale jeho nahuštění do jedné desetidílné série se v závěru obrací proti tvůrcům a ani špičkoví herci a audiovizuální stránka nezachraňují upachtěné finále. AHS Apocalypse ovšem i tak přese všechna negativa patří mezi ty lepší série této hororové antologie.

8. řada se chlubí prvenstvím mezi ostatními sériemi AHS zkombinováním příběhu několika předešlých řad do nynější 8. řady. Dočkali jsme se tak skvělých odkazů na první, třetí a pátou sezónu, díky nimž jsme se po letech viděli s oblíbenými postavami. Zvláště pak pro herce tato řada znamenala pořádnou výzvu. Evan Peters a Kathy Bates díky propojení s předchozími sériemi ztvárnili v Apocalypse tři různé postavy. Několik dalších herců pak vystřihlo alespoň dvě role. Samostatnou zmínku si zaslouží excelující Sarah Paulson. Ta si po ukřičené neustále plačící Ally z Cultu dokázala napravit reputaci jak dominantní Cordélií, tak sympatickou šéfkou čarodějnického spolku. Velmi mě překvapil i ďábelský Michael Langdon v podání Codyho Ferna. Ten se po vedlejší bezmocné roli v druhé sérii American Crime Story vytasil s lidským záporákem, který neví, jak se svým předpovězeným osudem naložit, a i přes jeho vraždění a bezcitné chování dokáže v divákovi vyvolat soucit.

Co se týče řemeslné stránky, tak ta zůstává na špičkové úrovni jako u předchozích řad. Fanoušci jsou po sedmi letech samozřejmě namlsáni jistou kamerou, hutnou mysteriózní atmosférou s brutálními krvavými scénami a hororovými prvky. V tomto Apocalypse ve většině případů neselhává, jen hororových scén překvapivě ubylo. Scénář hýří i několika komediálními momenty, které ne vždy sedí k vážnému pojetí daných scén.

Kdyby tvůrci po šesté epizodě nezbrzdili tempo a vyhnuli se vysvětlování zbytečností, tak by apokalyptická 8. řada AHS mohla být stejně jako Hotel či Asylum výbornou bezkonkurenční podívanou. Při psaní prvních dojmů jsem tušil jednu z nejlepších řad AHS vůbec. Šestá perfektní epizoda mě pak v tomto názoru jen utvrdila, jenomže mé nadšení následná čtveřice ubíjejících dílů natolik pošramotila, že výsledný dojem je pro mě jen lehce nadprůměrný.

Níže si můžete pustit rozhovor se Sarah Paulson u Jimmyho Kimmela.

6/10