Živí mrtví: Recenze - Zatím nejlepší řada vůbec?

Živí mrtví: Recenze - Zatím nejlepší řada vůbec? | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 23 obrázků
Návrat zkomírajícího seriálu na výslunní?

Pokud jste se stali pravidelnými čtenáři mých minirecenzí na poslední epizody Živých mrtvých, asi vás výrok této recenze nijak nepřekvapí. Ponese se totiž v naprosto totožném duchu. Co k tomu vedlo? Tak trochu zavzpomínáme. Minulá řada spoustu lidí naštvala. Lépe řečeno, doslova vyčerpala. Ztráty diváků se počítali doslova na miliony s každou epizodou. To jsem ostatně dal znát i na svojí nekompromisní recenzi, za jejíž konečným výsledkem si i nadále stojím. Dovoluji si ale říci - díky bohu za to. Tento úpadek totiž vrazil tvůrcům takovou ránu do tváře, že se konečně vzpamatovali a naservírovali (zbývajícím) divákům to, po čem dlouhé roky toužili. To statně dokazuje i dlouho neviděných 85% na ČSFD. Hned první epizoda dává najevo, že se lidé za psacím stolem poučili ze svých chyb. Tuto řadu lze tedy totiž označit za jakýsi reparát, který omyly přetváří ve výhodu. Chcete konkrétní příklady?

Jako seriál, beroucí si inspiraci v komiksu, se touto řadou přiblížil ke svému vzoru zdaleka nejvíce. A to hned v několika směrech. Zatímco na stránkách papíru bylo s postavami vždy nakládáno rozumně, seriál se v dějových linkách poslední dobou dost plácal. Divák často přemírou postav ztrácel pojem o postavách a jejich vystupování na scéně bylo nekonzistentní. Nová řada v tomto směru udělala rázný pokrok. Působí mnohem ucelenějším a spořádanějším dojmem. Minimálně od odchodu hlavních tahounů Ricka a Maggie nerozděluje postavy na hlavní a vedlejší. Každý dostává stejnou míru prostoru, aby se divák dokázal s postavou lépe sžít nebo si ji oblíbit. A pokud by to někomu nestačilo, scenáristé vám k tomu naservírují jasný důvod. Místo toho, aby postavy „jen“ posouvaly příběh kupředu, jsou navíc neustále obdarovávány spoustou detailních i důležitých prvků, které utváří jejich charakter.

Dobrým příkladem tak poslouží epizoda, ve které se objeví pětice nových postav. Tady navíc seriál předčil samotný komiks. Komiks s touto novou partou nestráví mnoho času a využívá je pouze jako prostředek k představení časového skoku a seznámení se s novým světem. Tím pádem jejich dějová linka vyzněla zcela do prázdna. Na malé obrazovce se s nimi ovšem počítá dlouhodobě a přesně tak se s nimi i pracuje. Když jsou například vyslýcháni postavou Michonne, dozvídáme se o nich různé informace, názory a vztahy jeden ke druhému. Díky konfrontaci se samotnou Michonne ale navíc lépe chápeme i ji samotnou. Jako nová vůdkyně, která ztratila svoji životní lásku, Ricka, je nyní zatrpklá, velmi opatrná a uzavřená sama do sebe. A přesně to se díky novým postavám dozvídáme, když rozhoduje, zda je přijme mezi své lidi. Jedná se tedy o velmi ladný a prostý způsob, jak na obou stranách vyobrazit hned několik charakterů.

Největším pozitivem se tedy stávají postavy, což bylo vždy hlavním tématem této látky. Velkého osvěžení se ale dočkáme i na dalších frontách. Například příběh zde za pouhých osm dílů hned dvakrát poskočí o několik let dopředu. Na první pohled se to možná jeví jako velký bordel, ale jak už jsem řekl – ucelenost všech dějových linek vše zachraňuje. Díky těmto časovým skokům se dočkáváme hned několika různých pohledů nejen na postavy, ale i na různé situace, vztahy nebo místa dění. Kvůli této různorodosti si nakonec přejete, abyste v daném období mohli zůstat mnohem delší dobu, protože místa k prozkoumání je tu dost a ještě víc. Tím pádem se sice nezabydlíte na dlouhou dobu, ale všechny epizody jsou díky tomu zhuštěny na ta nejlákavější témata, aby jste se dozvěděli ty nejzásadnější informace. Prakticky nikdy se nestihnete nudit. A to je hlavní.

Závěrným shrunutím nemohu nic jiného než klišovitě chválit. Ano, nic není dokonalé. Vždycky se najde nějaká skvrnka. Ovšem z mého úhlu pohledu se tímto výsledkem seriál konečně zařadil do pomyslné první ligy a ne jenom do pouhé škatulky oblíbených a známých seriálu. Má totiž mnohem více co řici a nabídnout než kdykoliv předtím. Navíc svět apokalypsy dlouhou dobu nebyl tak přitažlivý ani na velkém plátně a nikdy nebyl tak skvěle vykresleným a zmapovaným místem. Někomu sice může vadit, že se seriál postupem čas přesunul od čistého survivalu do klasičtěji pojaté látky, ale stále je nám představován "reálný" pohled na tuto nevídanou situaci, který ze seriálu dělá něco výjimečného.

9/10