Gotham: Recenze závěrečné 5. série

Gotham: Recenze závěrečné 5. série | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 17 obrázků
Velký prequel k Batmanovi skončil s pátou sérií. Povedlo se přinést uspokojivý závěr seriálu? To si detailně rozebereme v této recenzi. Článek obsahuje spoilery k 5. sérii.

Seriál Gotham se po pěti letech dobral ke svému závěru. Pojďme si tedy finální pátou sérii zhodnotit a říct si, jak moc se jako celek vlastně povedla. Velký cliffhanger na konci čtvrté série velmi dobře položil základy pro pátou sérii, která se měla zaměřit na boj o město Gotham, jež bylo odříznuto od civilizace. Víceméně do poslední chvíle se ovšem nevědělo, zda pátá série vůbec vznikne. Stanice Fox totiž začala markantně rušit své seriály a budoucnost Gothamu byla nejistá. Nakonec u Foxu svolili k poslední páté sérii, která ovšem měla být limitovaná počtem epizod.

Ve dvanácti epizodách jsme tak dostali poměrně jednotný příběh o znovunabývání kontroly nad Gothamem a jeho znovusjednocení s pevninou. Vedle toho docházelo k vývoji kladných a záporných postav, které v průběhu konečně dostávaly tu podobu, kterou známe z komiksů. Zároveň se podařilo příběhy provázat s předchozími sériemi a v neposlední řadě je potřeba také zmínit obrovské měřítko, které se projevuje jak místy postapokalyptickými kulisami, tak především velkou akcí, kterou jsme v předchozích sériích v takové míře nedostávali. To vše patří k velkým kladům závěrečné série. Přesto je zde ovšem několik nepřehlédnutelných věcí, které mluví v její neprospěch a ubírají jí tak na dokonalosti.

Největším nepřítelem páté série je bezpochyby její zkrácení. Místo klasických 22 epizod jsme dostali epizod pouze 12, z toho byly ještě dvě z nich (8. a 9.) dopsány a vpasovány do děje až později, čili v podstatě zde můžeme mluvit jen o 10 epizodách, které tvoří ucelený příběh. U prvního páru epizod to ještě tolik zřetelné nebylo, nicméně později jsme si mohli začít všímat, že pátá série nemá čas se někde pořádně zastavit a něco blíže prozkoumat. V některých případech tak dostáváme náznaky toho, co se nám tvůrci snaží říct a na co by se určitě zaměřili, pokud by měli k dispozici více epizod. Řeč je především o mizejících záporácích a o přípravě na Batmana.

Příkladem záporáků budiž třeba Matka (Susannah Rogers) či Mr. Freeze (Nathan Darrow). Matku jsme viděli naplno pouze ve druhé epizodě a řekněme tak na 10 minut. Tato hororová odbočka s ní působila poměrně zvláštně, nicméně jsme se mohli přirozeně domnívat,  že ještě v sérii sehraje nějakou roli, jinak by celá tato část byla poměrně bezúčelná. Matku jsme ovšem od té doby už skutečně neviděli (vyjma Gordonovy halucinace v 9. epizodě) a šlo tak čistě jen o pomrknutí na fanoušky, kteří tuto postavu znají z komiksů.

Podobně na tom byl Mr. Freeze. O něm jsme v jedné z prvních epizod slyšeli, že ovládá určitou část Gothamu. Mr. Freeze se ovšem vůbec neukázal a zmínka o něm byla jedinou informací, kterou jsme v páté sérii dostali. Záhadně také zmizel Scarecrow (David W. Thompson), který se objevil jen v první epizodě, kde se ukázal jako solidní hrozba pro naše hrdiny, nicméně pak se z příběhu naprosto vytratil.

Je zřejmé, že tvůrci nám chtěli tímto způsobem alespoň ukázat a naznačit, co všechno měli v plánu, ale nemohli se na to pořádně soustředit. Podobná situace se týká i kladných postav, zejména tedy Bruce (David Mazouz). V epizodách, kdy Jeremiah (Cameron Monaghan) vyhloubil tunel do Waynova sídla, si mohl divák přirozeně myslet, že zde tvůrci staví půdu pro budoucí Batmanovu jeskyni a tajné chodby. Nějakého malého náznaku jsme se zde dočkali, ale to bylo všechno. Seriál už neměl větší prostor se tímto tématem zabývat, což byla škoda.  Když už je řeč o Batmanově jeskyni, tak i tajná místnost po Thomasi Waynovi, kterou objevili Bruce s Alfredem (Sean Pertwee) na konci první série, vyšuměla do prázdna.

Problém s místností Thomase Wayna by se už nicméně dal vztáhnout na předchozí série, stejně jako nedokončený příběh Barnese (Michael Chiklis), bývalého kapitána gothamské policie, ze kterého se po infikacinebezpečným virem stal nemilosrdný popravčí. V devatenácté epizodě třetí série při útěku před policií zcela zmizel z děje a už se do něj nikdy nevrátil. Vzhledem k tomu, že Barnes byl ve druhé a třetí sérii výraznou postavou, tak si jeho příběh nějaké dokončení zasloužil. Vedle Barnese zde můžeme uvést i Harveyho Denta (Nicholas D'Agosto), který se naposledy objevil ve druhé sérii a jeho příběh se vlastně nikam nedostal. Zde může posloužit jako odůvodnění to, že dle komiksů se z Harveyho Denta stal Two-Face až po příchodu Batmana. I tak je ale škoda, že nedostal trochu víc prostoru, nicméně tento problém by šel také spíše vztáhnout už na dřívější série. Vraťme se tedy k té poslední.

8/10