Gotham: Recenze závěrečné 5. série

Gotham: Recenze závěrečné 5. série | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 17 obrázků
Velký prequel k Batmanovi skončil s pátou sérií. Povedlo se přinést uspokojivý závěr seriálu? To si detailně rozebereme v této recenzi. Článek obsahuje spoilery k 5. sérii.

Problém s nedostatkem času u páté série se projevil i na samotné finální epizodě, která byla velice zrychlená a ukázala nám jen ty záporáky, kteří byli výraznými v poslední sérii. Je sice pravda, že většina jiných záporáků již v seriálu dostala svou finální podobu a ukazovat je v poslední epizodě by tak nepřineslo nic nového, nicméně když šlo o finále celého seriálu, mohli jsme se v posledních minutách dočkat alespoň nějaké krátké montáže, která by nám všechny záporáky v komiksové budoucnosti ukázala. Řekl bych, že to je jeden z důvodů, proč někteří říkají, že poslední epizoda působila spíše jako finále série a nikoli jako finále celého seriálu.

Zdá se tak, že poslední sérii poměrně kritizuji, nicméně v podstatě mluvím pořád o věcech spadajících pod jeden problém, se kterým navíc tvůrci nemohli nic udělat. K páté sérii z hlediska samotného příběhu bych tak měl kritiku pouze na pár věcí. Tou první je útěk hlavní záporačky série Theresy Walker/Nyssy (Jaime Murray). Tvůrci jí zjevně chtěli nechat přežít z toho důvodu, aby mohla být jedním z Batmanových záporáků v budoucnosti, nicméně v předposlední epizodě byla velmi ošklivě zraněná, a tak by podle mě dávalo větší smysl, kdyby v předposlední epizodě zemřela.

Zároveň mě osobně úplně nepřesvědčila přeměna Barbary (Erin Richards). Z té se v průběhu seriálu stal poměrně velký šílenec a i když po vzkříšení Ra's Al Ghulem (Alexander Siddig) už nebyla šílená a „pouze“ stála na špatné straně barikády, tak stále nemůžu uvěřit jejímu přerodu v naprostého klaďase, ani tomu,  že nakonec také vyvázla ze seriálu živá. Pokud by ji dřívě neudělali v seriálu tolik šílenou a zápornou postavou, neměl bych s tím tak velký problém. Tato postava si ale procházela velkými změnami a dělat tak ve finále, že se vlastně nic nestalo a všichni jsou spolu kamarádi, to jsem tvůrcům úplně nevěřil. Ještě bychom mohli zmínit pár dějových nesrovnalostí a sem tam nějakou chybu ve scénáři, nicméně to se týká v podstatě každého seriálu. Jak bych tedy zhodnotil poslední sérii?

Pátá série působí spíše jako nadupaný epilog, než jako plnohodnotná závěrečná série. Z tohoto důvodu je tak velice těžké ji s předchozími sériemi porovnávat.  První série se ještě snažila najít si svůj styl. Od druhé série začala laťka strmě stoupat, přičemž každá série vždy pokrývala jeden velký příběh, který byl rozdělený na dvě poloviny. Osobně mě v druhé sérii bavila více první polovina, u třetí série zase ta druhá a byla to až čtvrtá série, u které mi přišlo, že se tvůrci dostali na tu nejlepší úroveň a obě poloviny byly naprosto skvělé. K páté sérii ale takto přistupovat nemůžeme, jelikož jí zkrátka téměř polovina chybí.

Tato okleštěnost tak výrazně omezila tvůrce, což přirozeně (a bohužel) také ubírá na výsledném hodnocení. I přes tuto značnou nevýhodu se tvůrcům ovšem povedlo přijít se zajímavým příběhem, který byl plný povedených zvratů, odkazů na předchozí zpracování, dobré chemie postav (Bruce a Selina), skvěle zvládnutých záporáků včetně nově příchozího Banea (Shane West) a vcelku dokázal přinést důstojnou závěrečnou část seriálu. Skvěle se k tomu také hodil onen postapokalyptický feeling. Nad finálním hodnocením jsem tedy poměrně dlouho váhal, nicméně i přes zmíněné výtky nemůžu říct, že by mě poslední série díky silným pozitivům nějak výrazně zklamala. Páté sérii bych tak dal slabších 8 z 10, nicméně pokud vás poslední série zklamala o trochu více, dokážu pochopit, že by vaše hodnocení bylo o trochu nižší.

8/10