Westworld: Rozbor 1. dílu očekávané seriálové novinky

Westworld: Rozbor 1. dílu očekávané seriálové novinky | Fandíme seriálům
Je víkend, takže máme dost času se na chvíli zastavit a zakousnout se do delšího textu o

První kapitola nového projektu HBO představila stylovou a brutální jízdu v poutavém kabátku. Technická stránka je úchvatná a dech beroucí. Casting je taktéž mimořádný. Sledovat Anthonyho Hopkinse a Eda Harrise na malé obrazovce je jednoduše velký zážitek. Co však zamrzí, je celkem předvídatelný příběh. Všichni víme, kam se bude děj ubírat. Roboti se pomalu vzbouří, dojde k povstání a zrodí se Skynet. No dobře, k tomu poslednímu možná nedojde, ale jinak je to nalajnované zcela jasně. Tvůrci se snažili do pilotu narvat co nejvíce záhad, což lehce připomnělo éru Ztracených. Nejvíc otázek při první zběžném pohledu budí Muž v černém. Ví o světě robotů mnoho podrobností. Proč je ale tak fixovaný na Dolores? Má pro ni nějakou vlastní vizi, kterou chce zhmotnit i za pomocí záhadného kódu vyříznutého z hlavy androida? A opravdu ji ve stodole znásilnil, nebo jen začal proces jejího přeprogramování? A je toho samozřejmě mnohem více. Celá stopáž pilotního dílu byla narvaná otázkami a s trochou štěstí se dočkáme odpovědí alespoň na pár z nich.

Jak velký divácký zájem epizoda vyvolala, si můžete přečíst v předchozí novince. Pojďme se ale podívat na jeden konkrétní aspekt divácké pozornosti. Především v puritánské Americe se samozřejmě řeší vyobrazení násilí, zvlášť tedy ve vztahu návštěvníků k nic netušícím robotům. K tomu se vyjádřilo i tvůrčí manželské duo pod seriálem podepsané, Jonathan Nolan a Lisa Joy. Nějaké moralizování od nich čekat nemáme, kvůli tomu seriál nepřipravují. Chtějí se spíše dotknout otázky, kam až může dojít člověk, když mu je daná absolutní volnost. Velkou roli v tom hraje také fakt, že se násilí (alespoň prozatím) páchá pouze na robotech.

Návštěvníci Westworldu vědí koho zabíjejí. Stojí proti nim neživá věc a tak se brutalita dá lépe ospravedlnit. Nolan také zmínil současnou videoherní produkci, když seriál postavil do podobné roviny jako hry Grand Theft Auto či Red Dead Redemption. Nevidí v tom žádný rozdíl, když se zobrazí násilí ve hře a v seriálu. Dnešní obecenstvo si to, aspoň podle něho, žádá. Žijeme v době, kdy na popularitě začíná nabírat virtuální realita. Jak se budeme stavět k jedincům, kteří si budou chtít ve virtuálním prostoru vyzkoušet vraždu z vlastního pohledu? Budeme se proti nim také ohrazovat a moralizovat? Westworld je v podstatě ta nejrealističtější open world hra. Seriál tak nastavuje zrcadlo moderní zábavě, zejména té videoherní.

Na závěr se dá s určitostí říct, že start sci-fi novinky vyvolal patřičný zájem a rozruch, což je pro tvůrčí tým to nejdůležitější. Teď je jenom na nich, aby ho dokázali patřičně využit a především udržet, protože zajímavých premis, které vyšuměly do ztracena, je seriálová historie plná.