Recenze: Inhumans

Recenze: Inhumans | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 5 obrázků
Lesk a bída Marvelu v novém seriálu, který své úvodní epizody prezentoval v kinech IMAX.

Základní problém Inhumans je vidět na první pohled - jsou neuvěřitelně levní. Počínaje výpravou, přes první repliky a obecně scénář, až po technické řešení. Tvůrci se pokoušejí rozehrávat shakespearovské drama, celé to ale působí jako ochotnická adaptace čehosi na pomezí X-Menů a Thora. Dvě třetiny rozpočtu sežraly opulentní průlety přes Attilan a digitální pes. Zbytek je televizní řezničina nejhrubšího zrna. Připravte se tedy na prázdné tlachání o ničem, neostré záběry (což na IMAXovém plátně bolí dvojnásob) a herce zmateně pobíhající po improvizovaných lokacích. Když uchvatitel Maximus promlouvá ke svému království, stojí na lešení jakéhosi skladiště a pod ním stojí dvacet statistů. Levnost je do očí bíjící a je spíše smutná, než zábavná. Zajímavých záběrů se objeví doslova pár a většinou byly již v ukázkách.

Spousta věcí, která musí být řešena digitálními triky, je záhy vyeliminována. Medusa přijde o své živé vlasy a zbytek seriálu bude nejspíš holohlavá. Gorgon, který má místo nohou kopyta, nosí boty. Digitální pes je na konci první epizody uspán. Atd, atd…

Tvůrci jsou si plně vědomi prázdnoty svého materiálu a snaží se jej zahustit hudbou, která je velkolepá a není úplně špatná, ale hraje doslova nonstop. Ztrácí se tak jakákoliv dramaturgie, kontrast, cokoliv. Je to jen sled obrázků podbarvených hudbou.

Problém je, že Inhumans nelze jen tak odstřelit, protože čas od času se objeví něco, co uvede diváka v určitou nejistotu. Jakoby se na place během natáčení pohyboval šotek, který lusknutím prstu umožňoval autorům vystoupit z mizérie, jíž pomáhají vytvářet a dovolí jim glosovat, ironizovat, udělat si srandu. Je to cítit obzvláště v druhé části filmu (v druhé epizodě seriálu), kdy se začínají objevovat jisté náznaky toho, že by Inhumans mohli nakonec být i docela sranda. Když se Black Bolt ocitne uprostřed města, kde způsobí dopravní nehodu, ukradne luxusní oblek a nakonec je odvlečen na policejní stanici, začne herec Anson Mount podivně přehrávat a osciluje mezi polohami “mladší Arnold Schwarzenegger” a “Mr. Bean”. Netuším, je-li to projev hereckého nadání, nebo neschopnosti, jestli je to režijní povel nebo čistá improvizace, ale z nějakého důvodu mě to baví. Povznáší to látku, které se jinak tváří, jako že se bere smrtelně vážně. Najednou má divák pocit, že je zaděláno na něco víc, na něco sofistikovanějšího. Těchto momentů je ale v 90minutovém promu příliš málo, aby se dalo s bezpečností určit, zda se jedná o trend a ne jen náhodné projevy tvůrčího uvědomění, nebo snad dokonce o okamžiky tvůrčího selhání většího, než po zbytek prezentovaného materiálu.

Obecně bohužel platí, že první dvě epizody obsahují příliš mnoho momentů, které by měly být seriózní a emočně působivé, namísto toho jsou ale zoufale inscenované a celkově k smíchu. Retrospektivní scéna zachycující tragické zrození Black Bolta je dost možná vůbec to nejsměšnější, co jsem měl za svoji diváckou kariéru možnost vidět a že jsem viděl hodně věcí. Třeba piraně vybuchovat. Nebo Velkou čínskou zeď.

Je těžké a ze striktně profesionálního hlediska do určité míry nemožné odhadnout kvalitu výsledného seriálu podle prvních dvou epizod sestřihaných do jednoho “filmu”, z něhož navíc byla údajně odstraněna jedna celá dějová linie. Současně s tím ale oficiálně dostupné informace potvrzují, že celý produkční proces Inhumans byl přesně tak levný a diletantský, jak doposud odprezentovaný materiál nasvědčuje. Tak jako tak se jedná o nejhorší marvelovský počin, se kterým jsme doposud měli tu čest a je smutné vidět relativně nadějné herce v čele s Iwanem Rheonem a Kenem Leungem, kterak se snaží vdechnout život postavám, které nemají duši, motivaci, nic…

S klidným srdcem ale mohu prohlásit, že chtít 220 korun za něco takového je zločin a ABC by zasloužilo na holou.

3/10