Recenze: Hra o trůny 8: Pátá epizoda podle mnohých seriál zcela zničila

Recenze: Hra o trůny 8: Pátá epizoda podle mnohých seriál zcela zničila | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 25 obrázků
Předposlední epizoda závěrečné řady celospolečenského fenoménu byla extrémně šokující. Otázka je, zda to byl šok pro šok, nebo seriál ke všemu přirozeně dospěl.

Článek obsahuje spoilery pro všechny dosavadní epizody.

Předposlední epizoda Hry o trůny s názvem The Bells udeřila jako drak nad městem. Na sociálních sítích je na první pohled patrné, nakolik polarizující předposlední příběh ze Západozemí byl. Objevují se reakce, podle kterých jde o vůbec nejhorší epizodu, popřípadě o epizodu, která seriál definitivně zničila. Za silné reakce může primárně definitivní přerod Daenerys Targaryen v hrozbu, které už se neobávají anonymní cizinci někde v Essosu, ale nám dobře známé ústřední postavy ze Západozemí.

Pro některé diváky je nepřekousnutelná už samotná myšlenka, že se z Daenerys stal záporák a nejspíš by se s tím nevyrovnali, ať už by to bylo pojaté jakýmkoliv způsobem. Jiní si stěžují alespoň na to, že změna byla příliš náhlá, popřípadě, že pro aktuální chování Daenerys nelze v minulosti najít žádná vodítka.

S tím osobně nesouhlasím. Na dějové lince Daenerys mi dlouhodobě něco nesedělo. Určitě na tom mělo svůj podíl i to, jak byl její příběh napsaný – vývojově se matka draků motala v kruzích a bylo patrné, že její poměrně řídký příběh tvůrci seriálu čas od času natahují, aby ji měli řadoví diváci neustále na očích. Další potíž byla tom, jak byla od ostatních událostí dlouho odříznutá. Dalo se předpokládat, že jednou její příběh bude muset nějak ovlivnit příběhy ostatních lidí ze Západozemí, jenže otázkou bylo, jak to udělat, aby její zapojení nepůsobilo přilepeně...jako dílek, který do skládačky někdo zatloukl pěstí.

Daenerys navíc vystupovala ve vyprávění vždy jako hrdinka. Jako někdo, kdo překonává překážky, a když se mu to podaří, ozve se vítězoslavná hudba, kamera volí impozantní a lichotivé záběry, samotná matka draků a její spojenci nešetří hrdými pohledy či rovnou provoláváním slávy (ostatně, ne nadarmo je Daenerys známá také jako Lamačka řetězů). Jenže ta její vítězství začínala působit čím dál tím víc upachtěně.

Daenerys spoustu problémů řešila silou. Pokud došlo k diplomatickému, či politickému problému, málokdy jej dovedla úspěšně řešit. Čas od času ji dokázal usměrnit někdo z jejích rádců, ale vždy do přesvědčování musel vložit hodně energie a nezřídka Daenerys hrozila tresty, pokud se rada ukáže být kontraproduktivní. Spousta rádců zároveň Daenerys jednou či vícekrát zradila, popřípadě ji zklamala svojí inkompetencí. Politické a diplomatické problémy tak často Dany přerostly přes hlavu, byla zahnána do kouta a znovu se z úzkých dostávala silou.

Potíž je v tom, že dokud byla v Essosu, byla vždy outsider. Většinou jí v úzkých hrozila smrt, často bojovala proti barbarským zvyklostem, a proti anonymním nepřátelům, kteří byli nezřídka vykreslení jako zveličení svých špatných vlastností. Jakmile se přesunula do Westerosu, najednou proti jejím ambicím nestály anonymní zlé karikatury, ale prokreslené postavy, které dlouhá léta dobře známe a v řadě případů jim také fandíme.