Recenze: Hra o trůny 8: Pátá epizoda podle mnohých seriál zcela zničila

Recenze: Hra o trůny 8: Pátá epizoda podle mnohých seriál zcela zničila | Fandíme seriálům
Zobrazit dalších 25 obrázků
Předposlední epizoda závěrečné řady celospolečenského fenoménu byla extrémně šokující. Otázka je, zda to byl šok pro šok, nebo seriál ke všemu přirozeně dospěl.

Asi se jen tak nedozvíme, proč chtěli mít vrchní scenáristé Weiss a Benioff seriál tak rychle z krku (HBO údajně většímu množství epizod nebránilo). Možná prostě byli náročnou produkcí nebo tlakem fanoušků tak vyčerpaní, že kdyby měli se seriálem strávit delší dobu, nedali by do příprav srdce a stěžovali bychom si zase na úplně jiné potíže. Zároveň je ale pravda, že si scenáristé často komplikují situaci sami. Třeba postava nájemního zabijáka Bronna neměla od minulé sezony nic na práci. Kdyby hrdinně zemřel před dvěma lety při záchraně Jamieho před dračím útokem, došla by jeho cesta uspokojivého závěru a teď v osmé řadě bychom nemarnili čas nad jeho naprosto prázdnými scénami. Ušetřený čas by šel snadno investovat jinam.

Co dál definitivnímu rozhodnutí Daenerys ublížilo, je všechno to, co mu předcházelo. To, že láska mezi ní a Jonem na obrazovce funguje teoreticky, ale v praxi tam není žádná chemie. Hodně zrychlený byl konec Varyse. Opravdu by vždy mazaný manipulátor vsadil tak mizerně na špatného koně, svůj postoj měnil tak radikálně na poslední chvíli a nedokázal se vyhnout svojí popravě? Opravdu by Tyrion napráskal svého jediného přítele, který mu za cenu svojí dosavadní kariéry zachránil život? Opravdu bez toho, aniž by jej zkusil přemluvit, či poslat do vyhnanství? A to vše jen těsně před tím, než sám Daenerys znovu zradil, když se vydal osvobodit svého bratra? Obecně působil Tyrion v celé epizodě jako zmatený blbeček, který už se asi po sto padesáté omlouval za to, že něco zpackal a po sto padesáté první Daenerys prosil, aby ušetřila jeho proradnou sestru. Ano, v minulosti možná podobně jako u Daenerys lze u Tyriona hledat určité náznaky toho, že možná není tak chytrý, jak si o sobě myslí, ale kritizovat lze minimálně to, jak se postava motá v kruzích a poslední dobou se hodně opakuje.

U samotného Jaimeho na mne dobře nepůsobil vývoj jeho linky už v předchozí epizodě. Opět platí, že kdybychom viděli, jak týdny plynou a on prostě po svém „vykoupení“ nedokáže být šťastný a zkrátka potřebuje svou drogu, svou Cersei, byl by jeho tragický konec mnohem silnější. Takhle byl uspěchaný a minulá epizoda vyznívá tak, že Jaime mění povahu ze dne na den. V posledních okamžicích s Tyrionem Jaime působil už jen jako troska, co kašle na všechno a hlavně už chce co nejdřív dostat „svoji dávku“. Celá rozlučka bratrů tak ani zdaleka nepůsobila ani zdaleka tak emotivně, jak mohla. Úplně poslední okamžiky s Cersei na tom byly lépe, ale pouze jako okamžik vytržený z kontextu, nikoliv jako přirozené zakončení pozvolného vývoje. O uspěchaném konci Jaimeho už jsme mluvili. U Cersei pak vlastně ani není o čem mluvit. Jedna z nejkomplexnějších postav seriálu, která dávala dlouhá léta vyniknout skvělým výkonům Leny Headey, v závěrečné řadě jen postával a nejprve zle a nakonec vyděšeně koukala.

Poslední věc, která definitivnímu zešílení Daenerys hrozně komplikovala život, jsou neexistující pravidla síly draků. Nebo přesněji řečeno, v bojích to ve Westerosu funguje přesně tak, jak scenáristé zrovna potřebují. Létající Daenerys byla v téhle epizodě neúměrně mocná a nezranitelná. Když to vytrhnete z kontextu, tak to nevadí, ale v rámci celého seriálu to dost plive na předchozí epizody. Dejme tomu, že v Essosu draci nikdy nebyli zcela dospělí a platila pro ně jiná pravidla. Ale ve Westerosu? V epizodě The Spoils of War jedna malá balista dokáže draka výrazně ohrozit. V epizodě Beyond the Wall draka srazil z nebes jeden hod kopím. V bitvě o Winterfell draci seděli opodál. V minulé epizodě druhého draka dobře mířená střela zabila. Dany ve všech situacích horko těžko vyvázla životem a v některých případech prchala.

V aktuální epizodě jeden drak zničí celou flotilu lodí a všechny balisty na hradebních věžích, aniž by byl jedinkrát zasažený. Když už je proti němu vystřeleno, snadno se vyhne. Proč to nešlo v předchozích epizodách? Nečinnost ve starších dílech po aktuálním nezastavitelném Drogonově řádění působí o to nepochopitelněji. Člověka tak napadají myšlenky o tom, že tvůrci neměli v aktuální epizodě na dva draky dostatečný rozpočet. Popřípadě chtěli mít v minulé epizodě za každou cenu nějaký velký moment, tak zasadili smrt Rhaegala právě tam.

Přitom si říkám, že by fungovalo daleko lépe, kdyby v posledních týdnech Daenerys nahlodávaly jen politické a romantické neúspěchy. Kdyby smrti Missandei a Rhaegala přišly až teď, před samou bitvou nebo během ní, asi by bylo mnohem snáz uvěřitelné, že Daenerys bude dovedena k naprosté nepříčetnosti. A množství balist by minule nepůsobilo tak nezastavitelně a v tomhle díle tak impotentně. Ale to už jsou samozřejmě jen samá co by kdyby.