Gotham: Minirecenze 8. epizody 5. série

Gotham: Minirecenze 8. epizody 5. série | Fandíme seriálům
I přes dávku nostalgie a dobrou hlavní linii tentokrát šlápli tvůrci trochu vedle.

Osmá epizoda poslední série Gothamu s názvem Nothing´s Schocking nás přivedla do vyšetřování tajemných vražd, kdy se oběťmi stali bývalí policisté a podezřelým měl být bývalý Bullockův (Donal Logue) parťák Dix. Ten už je ale mnoho let na vozíku, přestože dle očitých svědků v době vraždy na vozíku nebyl, což vneslo do případu mnoho nejasností. Později se ukázalo, že skutečný pachatel umí měnit podobu a za Dixe se pouze vydával. V tuhle chvíli mě napadlo, že se do příběhu vrátil Chameleon (Brian McManamon), nicméně ve skutečnosti stála za vším jakási Jane Cartwright (Sarah Pidgeon), která se chtěla pomstít bývalým policistům včetně Bullocka za smrt její matky.

Osmá epizoda tak po delší době znovu nabrala velice detektivní styl, což právě tímto způsobem vyprávění připomínalo zejména první sérii, která tíhla k detektivnímu žánru nejvíce. Spolu s přímým odkazováním na první sérii osmá epizoda tedy bezpochyby přinesla jistý závan nostalgie. V rámci seriálu se to dá určitě označit za pozitivum, v rámci závěrečné série jako takové už ale moc ne. Proč?

Z hlediska obsahu a stylu vyprávění totiž působí osmá epizoda jako nějaká odbočka od celkového příběhu poslední série a zdá se, jakoby patřila někam o pár sérií zpátky. Bez problémů by zde toto pojetí fungovalo, pokud by měla poslední série typických 22 epizod, ty ale bohužel nemá. Epizod máme v této sérii pouze 12 a vzhledem k tomu, že už se blížíme ke konci, tak odbočování tohoto typu není v tomto bodě zrovna ten nejlepší nápad.

Rozhodně ale neříkám, že hlavní dějová linie nebyla zajímavá. Pozitivum je, že měla opět hodně povedených zvratů a především prohloubila Bullockovu postavu. Kromě toho bych se vsadil, že finální rozhovor mezi Bullockem a Gordonem (Ben McKenzie) ještě sehraje nějakou roli v závěru série, která možná povede k Bullockovu konci. Přes výše zmíněné výhrady tedy hlavní dějová linie stále fungovala, což se ale úplně nedá zrovna říct o vedlejších dějových liniích.

Podíváme-li se na dějovou linii Tučňáka (Robin Lord Taylor) a Hádankáře (Cory Michael Smith), tak pointou tohoto příběhu bylo udělat z těchto dvou postav zase tým, který tahá za jeden provaz. Toho se snažili tvůrci dosáhnout prostřednictvím Mr. Penna (Andrew Sellon), který záhadně přežil, ale přišel o rozum, což se projevilo tak, že celou dobu Tučňáka a Hádankáře spolu se svou "mluvící" loutkou ohrožoval zbraní. Příběh tak nabral velice zvláštních obrátek, kdy byla chvílemi tato dějová linka napínavá a vtipná, později ale byla naopak zdlouhavá a poměrně trapná. Když na konci epizody Tučňák a Hádankář Mr. Penna zabijí, má člověk zároveň pocit, že se toho v dějové lince zase tolik nestalo. Hádankář a Tučňák se ale prostřednictvím této události naučili zase pracovat spolu, takže i přes poměrně zvláštní pojetí dějová linka s těmito padouchy stále ještě fungovala.

Co už ale nefungovalo vůbec, byla dějová linka Bruce (David Mazouz) a Alfreda (Sean Pertwee), která působila naprosto zbytečně. Po zveřejnění synopse k této epizodě jsem tak nějak doufal, že prozkoumávání tunelů by mohlo vést ideálně k odhalení skutečné jeskyně pod Wayneovým sídlem, která se stane pozdější Batmanovou jeskyní. Vzhledem k tomu, že se už blížíme k závěru seriálu, by tento krok dával celkem smysl. Místo toho se ale děj zaměřil na záchranu neznámého člověka v tunelech a na souboj s nakaženou osobou, ze které se částečně stalo monstrum.

Toto pojetí tak trochu opět připomínalo zejména první sérii, kdy příběhy s hlavními postavami byly spíše jednotlivé a izolované od celkového příběhu. Těžko říct, zda to byl záměr, nebo ne. V první sérii by něco takového možná fungovalo, nicméně v poslední sérii, kdy už má vše směřovat ke konci, tenhle příběh naprosto postrádal jakýkoli smysl pro pátou sérii. A to je ve zkratce vše, co se v osmé epizodě odehrálo. Jaké by si tedy vysloužila hodnocení?

Nedá se říct, že by osmá epizoda byla špatná. Zároveň se mi nechce říct, že byla úplně zbytečná. Je pravda, že vedlejší dějové linie byly trochu zklamáním a příběh nikam výrazně neposunuli. Stejný problém měla i hlavní dějová linie, která působila velmi izolovaně od zbytku série. Podařilo se jí ale dobře odkazovat na začátek seriálu a přinést v celku velmi zajímavý příběh, který mnohokrát překvapil a jeho dozvuky se v dalších epizodách určitě ještě nějak projeví. Stále dobré zpracování hlavní dějové linie tedy osmou epizodu zachránilo, i tak se ale dle mého názoru jedná o zatím nejslabší epizodu této série. Proto bych osmé epizodě dal čistých 7 z 10. A co nás čeká příště?

V deváté epizodě s názvem The Trial of Jim Gordon půjde, zdá se, velmi do tuhého. V epizodě dojde k jakémusi zatím blíže neurčenému sporu, který ale pro Gordona neskončí vůbec dobře. Do centra dění se zároveň znovu vrátí Poison Ivy (Peyton List), která se pokusí dostat Bruce pomocí svých triků na svou stranu, což následně povede ke konfliktu mezi ním a Selinou. Kromě toho se vrátí i Victor Zsasz (Anthony Carrigan). Že bychom se konečně dočkali finálního souboje mezi ním a Gordonem? To se dozvíme příští týden. Níže si můžete přehrát promo k deváté epizodě, v galerii pak najdete fotky z výše rozebírané osmé epizody.

Zdroje: flickeringmyth.com, cbr.com

7/10